محیط زیست

در ایران به تعریف جامع تری از انرژی پاک نیاز داریم

مشاور وزیر نیرو گفت: به جرات می توان گفت که در کشوری مثل کشور ما که شدت انرژی بالاست باید تعریف جامع تری از انرژی پاک ارائه شود.

پنجمین کنفرانس (مجازی) هیدروژن و پیل سوختی کار خود را آغاز کرد. این کنفرانس به ابتکار انجمن علمی هیدورژن و پیل سوختی ایران در راستای نشر دانش و معرفی تازه ترین دستاوردهای محققین و متخصصین داخلی، در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن برگزار می شود.

ریاست پنجمین دوره کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی ایران بر عهده دکتر حسین امیری خامکانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور وزیر نیرو بود.

دکتر حسین امیری خامکانی در سخنرانی خود در این کنفرانس درباره اهداف برگزاری کنفرانس گفت: دنیا امروز به سمت تحول در ساختار انرژی در هر دو سوی عرضه و تقاضا در حال حرکت است. انقلابی در ساختار انرژی دنیا در حال شکل گیری است. پایه های حکومت انحصاری کارتل های بالامنازع انرژی فسیلی مدتی است لرزان شده است. ساختارهای پاکتر، عمومی تر و کم هزینه تر حداقل در تامین انرژی روزمره مردم در حال شکل گیری است. و انگیزه حفظ محیط زیست ، هوای پاک و کاهش رشد دمای کره زمین هم این تحول را سرعت داده است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که تلفات انسانی این آلایندگی ها خیلی بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می رفت. گزارشی که اخیرا از تحقیقات مشترک چهار دانشگاه هاروارد، بیرمنگام، لستر و کالج لندن منتشر شده است نشان می دهد که ۱۸ درصد مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۸ ناشی از ذرات ریز ۲.۵ میکرون حاصل از احتراق سوخت های فسیلی است.

امیری خامکانی ادامه داد: در ایران هم سال به سال این وضعیت خودش را بیشتر نشان می‌دهد. صنایع مختلف فقط می توانند انگشت اشاره به سمت هم نشانه روند، کلاف پیچیده ای که باید باز شود. این هشدار یک پیام شفاف به مردم و مسئولین دارد که باید در عادات مصرف انرژی تغییر ایجاد شود و به سمت انرژی های غیر از انرژی فسیلی هم گام برداریم.

وی ادامه داد: ترجمان این دو جمله آخر من این است که استفاده از انرژی پاک خورشیدی، بادی، هیدروژن یا سایر حامل های پاک، پیش نیاز و هم نیاز آن بهینه سازی و استاندارد سازی مصرف است.

خامکانی با بیان اینکه در کشور ما ابتدا باید تعادلی در مصرف به وجود آید تا با کاهش نیاز تجهیزات و هزینه های مورد نیاز در تولید انرژی پاک کاهش یابد، ادامه داد: آنالیز هزینه ها در شرایط عمومی نشان می دهد که ترکیبی از بهینه سازی مصرف و کاربرد انرژی پاک (مثلا انرژی خورشیدی یا هیدروژن) کاملا معادله اقتصاد انرژی شهروندان را تغییر می دهد.

وی یادآور شد: به جرات می توان گفت که انرژی پاک مجازی ناشی از کاهش و بینه سازی مصرف، پاکتر و ارزان تر از تولید فیزیکی [انرژی] است و باید در کشوری مثل کشور ما که شدت انرژی بالاست تعریف جامع تری از انرژی پاک ارائه شود.

خامکانی تصریح کرد: امروزه یکی از دغدغه ها و مشغله های [این حوزه] فناوری ذخیره سازی باتری به عنوان راه حل توسعه انرژی پاک در حمل و نقل و مصرف دور یا جدای از شبکه است. سبک سازی، کوچک سازی و افزایش ظرفیت باتری ها، پیل ها و پنل ها امروزه بحث رقابتی شرکت هاست.

وی در پایان با تاکید بر نقش هیدروژن در حمل و نقل سنگین، صنایع هوایی و شارژ خودروهای [هیدروژنی] در جاده ها، ابراز امیدواری کرد که یکی از دستاوردهای این کنفرانس در پیگیری تهیه سند راهبردی هیدروژن و پیل سوختی در کشور باشد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا