محیط زیست

وضعیت محیط زیست در کشور نیاز به کمک دارد

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت محیط زیست در کشور گفت: اگر امروز به داد محیط زیست نرسیم، برای فردا چیزی باقی نخواهد ماند که به نسل آینده نشان دهیم.

 ژیلا مهدی آقایی در آیین افتتاح خانه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی استان اردبیل اظهارکرد: رویداد امروز از ارتباط موثر سازمان حفاظت محیط زیست با تشکل‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌ها نشان دارد و نمود عملی شعار ۸۰ میلیون محیط‌بان برای توسعه پایدار ایران است. 

وی تشریح کرد: تحقق این شعار در گرو حضور نیروهای مردمی در عرصه حفاظت محیط زیست است و اگر بتوانیم شرایط حضور مردم را فراهم کنیم، می‌توانیم به بهبود وضعیت محیط زیست کشور امیدوار باشیم.

وی بیان کرد: اگر اعضای خانه تشکل‌های محیط زیستی استان اردبیل بتوانند از این فرصت استفاده کنند، آغازی خوب و حرکتی ارزشمند خواهد شد که می‌تواند جامعه را از تصور غالب خارج کند و پایلوتی موفق برای سایر استان‌ها نیز باشد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه‌کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند با با برنامه‌های دست‌کم یک‌ساله و جلب، مشارکت هم‌افزایی و اعتماد متقابل کارهایی را انجام دهند که در شرایطی غیرممکن به نظر می‌رسید.

وی تاکید کرد: همه به دنبال اعتلای ایران در زمینه‌های مختلف هستند اما اگر در همه زمینه‌ها در کشور از جمله حفاظت محیط زیست به مشارکت واقعی مردم اعتماد وجود نداشته باشد و آنها را در اداره امور دخالت ندهیم، نمی‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

آقایی با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست سیاست تعامل و ارتباط موثر با سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته است، ادامه داد: این تشکل‌های مردمی به عنوان بخشی از جامعه مدنی باید از کمترین ارتباط‌ها بهترین استفاده را داشته باشند تا در نهایت کشور به جایگاهی مناسب برسد.

تشکل‌های مردم نهاد پر کننده شکاف بین دولت و مردم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در ادامه با تاکید بر اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد جلوه‌ای از حاکمیت مردم هستند، گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد کارپردازان اداره‌ها نیستند، بلکه پر کننده شکاف بین دولت و مردم هستند.

محمد سیمزاری افزود: گاه دولتی برنامه‌ای را طرح‌ریزی و اجرا می‌کند، غافل از آن که شاید نیازها و خواست جامعه چیز دیگری است و با اولویت فاصله داشته باشد اما تشکل‌ها واسطه‌ای هستند که می‌توانند خواسته‌های مردمی را به اداره‌ها برسانند، ضرورت‌ها و اولویت‌ها را تشخیص دهند و یاریگر دولتمردانی باشند که کمر همت به خدمت بسته‌اند.

وی بیان کرد: بسیاری حرکت‌ها از یک تشکیلات دولتی ساخته نیست اما انتظار می‌رود تشکل‌ها به وظیفه اصلی خود توجه کنند و دستگاه‌ها نیز تشکل‌های مردمی را جدی بگیرند و با آنها وارد تفاهم و همکاری شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اضافه کرد: برخی به غفلت تصور می‌کنند هر استفاده‌ای می‌توان از طبیعت داشت، در حالی که باید نسبت به موضوع بسیار حساس و مطالبه‌گر باشیم.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها نمی‌توانند چنان که باید، از هم مطالبه داشته باشند اما تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان نماینده مردم می‌توانند در این زمینه پیشگام شوند.

فعالیت ۱۳ تشکل مردم نهاد محیط زیستی در استان اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در این آیین گفت: ۱۳ تشکل مردم‌نهاد مرتبط با محیط زیست در این استان وجود دارد که اگرچه از نظر تعداد اندک به نظر می‌رسد، اما انسان‌های فرهیخته و ارزشمندی در آنها عضو هستند.

سعید شهند افزود: نشست‌های ماهانه‌ای برای تبادل نظر با تشکل‌های مردم نهاد به عنوان چشم و گوش اداره‌کل محیط زیست برگزار می‌شود که دغدغه‌ها و مشکلات را بازتاب می‌دهند و از این رو تلاش شده تا ارتباط صمیمی و تنگاتنگی با آنها برقرار شود.

وی بیان کرد: قرار بود فضایی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در اختیار تشکل‌های مردم‌نهاد قرار داده شود و امروز پس از گذراندن مراحل اداری و دریافت مجوز مربوطه، این مهم تحقق می‌یابد که امید می‌رود به بهبود وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست استان منجر شود.

فرماندار اردبیل همچنین در این آیین اظهارکرد: یکی از برکت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران فعال شدن تشکل‌های مردم‌نهاد است و امروز عزیزان زحمتکش و توانمندی در این عرصه داریم که بی‌منت در برهه‌های مختلف حضور دارند و اقدام‌های شایسته‌ای را انجام داده‌اند.

مسعود امامی یگانه اضافه کرد: واگذاری امور به خود مردم از جمله در حفاظت محیط زیست، آموزش اقشار مختلف مردم برای ایجاد حساسیت در راستای صیانت از محیط زیست و فرهنگ‌سازی گام مهمی است که با راه‌اندازی این مجموعه امید می‌رود اقدام‌های منسجم‌تری را شاهد باشیم و برنامه‌های مورد نظر به نحوی شایسته به منصه ظهور برسد.

وی با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در استان اردبیل بیان کرد: نظارت بر عملکرد مسئولان از دیگر مسئولیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است و پیشنهادها و دیدگاه‌های سازنده آنها مورد توجه قرار می‌گیرد تا از محیط زیست طبیعی و نقاط شهری به شایستگی حفاظت کنیم.

سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی، تشکل‌های غیردولتی بدون انتفاع و غیرسیاسی هستند که اعتبار خود را در جامعه از نقش مسئولانه و سازنده به دست می‌آورند و افراد در قالب آنها به صورت داوطلبانه حضور می‌یابند و به دلیل ارتباط بدون واسطه با مردم، از کارآمدی و تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند.

بر اساس آخرین آمارها بیش از ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد دارای مجوز در مرکز و شهرستان‌های مختلف استان اردبیل در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا