پسماند و بازیافتتوسعه پایدارمحیط زیست در صنعت و معدنمقالات اختصاصی نشریه توسعه سبزمقالات محیط زیست در صنعت و معدن

صنعت سیمان به بحران زباله کمک می‌کند

لوسی استراسون؛ Lucy Stewardson, Editorial Assistant World Cement
ترجمه: علیرضا خدائی

جهان بیشتر از همیشه زباله تولید می‌کند و با افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه، کشورها بیشتر و بیشتر تولیدکننده مواد زائد می‌شوند.
با این حال، کشورهای در حال توسعه اغلب زیرساخت‌های لازم برای مرتب‌سازی، بازیافت و مدیریت زباله‌های خانگی و صنعتی را ندارند. این بدان معنی است که بیشتر زباله‌ها در محل دفن و زباله‌ها با تجزیه از بین می‌روند (ژیوسیکل)، واحد مدیریت زباله جهانی لافارژ-هلسیم، به معنای واقعی در حال کار اساسی در این موضوع است.

با استفاده از کوره‌های سیمان با درجه حرارت بالا، استفاده از ضایعات به عنوان یک منبع انرژی و جایگزینی مواد معدنی طبیعی (بازیافت مواد) و سوخت‌های فسیلی (ژیوسیکل) تمام انواع زباله‌ها را از بین می‌برد. در این عمل هیچگونه خاکستری باقی نمی‌ماند خاکستر با کلینکر ترکیب شده و مواد زائد به عنوان یک جایگزین مستقیم برای سوخت‌های فسیلی و دیگر مواد اولیه استفاده می‌شود. دمای بالاتر و زمان اقامت طولانی در تولید سیمان به معنای احتراق تمیزتر است؛ اجتناب از دفن زباله و تخریب کنترل نشده زباله‌ها باعث کاهش آلودگی و حفظ در زمین می‌شود.

هر سال مصر حدود ۹۰ میلیون تن مواد زائد جامد تولید می‌کند که افزایش سالیانه ۳ درصد دارد. این مشکل زیستی رو به رشد، با توجه به نیاز کارخانه سیمان لافارژ مصر برای کاهش هزینه سوخت و جایگزینی منابع مطمئن انرژی برای عملیات آن، سبب شد تا ژئو سیکل را آغاز کند و از سال ۲۰۱۱ در این کشور فعال شده است.

مدیر ژیو سیکل کارخانه لافارژ مصر می‌گوید:”امسال قصد داریم تا ۲۰ درصد از نیازهای انرژی حرارتی سیمان لافارژ مصر را با سوخت‌های جایگزین (AFs) تولید شده از زباله‌ها جایگزین کنیم و برنامه‌ای بلندپروازانه برای دستیابی به میزان جایگزینی ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ داریم.

کارخانه سیمان لافارژ مصر برای کاهش هزینه سوخت و جایگزینی منابع مطمئن انرژی برای عملیات آن، سبب شد تا ژئو سیکل را آغاز کند

در شروع سال ۲۰۱۱ این پروژه تنها چهار کارمند داشت، این شرکت امروزه ۳۰ نفر را استخدام کرده است. با تولید سالانه ۳۰،۰۰۰ تن از AF برای استفاده از ضایعات به عنوان یک منبع انرژی، ژیوسیکل مصر بخشی جدایی ناپذیر از عملیات لافارژ مصر است. سوخت کارخانه با ترکیب سوخت بهینه، قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر، آماده شده است.

در نوامبر سال ۲۰۱۶، شرکت کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری خود را گسترش داد. در سال گذشته، ژیوسیکل مصر پیش از پردازش و حمل زباله‌های بیشتر از منابع کشاورزی، شهری و صنعتی بیش از ۳۰۰،۰۰۰ تن سوخت قابل استفاده تولید کرد و بیش از ۲۰،۰۰۰ تن مواد خام جایگزین برای صنعت را افزایش داد، در‌حالی‌که مقدار زباله‌ای که به محل‌های تخلیه یا سوزانده شده منتقل می‌شود به شدت کاهش داشته است. مدیر پروژه افزود: “من و همکارانم افتخار می‌کنیم که کار ما در ژیوسیکل به جامعه‌مان کمک کرد تا زباله‌ها را مدیریت نماییم”.

گفته می‌شود که ژیوسیکل مصر همچنان با چالش‌های بسیاری، به دلایل مختلف روبه‌رو است. برای شروع، کمبود عرضه غیر منتظره بود، با توجه به این‌که سالانه حدود ۹۰ میلیون تن زباله شهری تولید می‌شود اما جمع‌آوری شهری، منبع اصلیAF، به طور متوسط ۵۰ درصد است. چالش اصلی دیگر فقدان تامین مالی است. در صنعت مدیریت ضایعات و بازیافت، به طور کلی فقدان پشتیبانی مالی برای تاسیسات و فعالیت‌های دفع زباله وجود دارد.

علاوه بر این، فقدان انگیزه‌هایی که برای کارکنان این بخش به همراه بود و مشکلات شخصیتی و شهرتی که به علت کار با زباله برای آن‌ها به وجود می‌آورد، باعث می‌شود که بخشی نامطلوب برای بسیاری از کارگران باشد.
با این وجود، مصر پتانسیل بزرگی دارد. با توجه به رشد جمعیت، انتظار می‌رود میزان زباله‌های تولید شده هر سال افزایش یابد. علاوه بر این، در یک اعلامیه وزیر محیط‌زیست مصر در اوایل ماه آوریل، نشان داد که برنامه‌ای برای جایگزینی منابع سنتی انرژی با‌AF ها، به ویژه از تولیدکنندگان سوخت، وجود دارد.

این امر به عنوان بخشی از پروژه کنترل آلودگی صنعتی “فاز دوم” است که توسط دولت راه‌اندازی شد تا از صنایع مصر برای دستیابی به سازگاری زیست‌محیطی و اجرای قوانین حمایت کند. هم‌زمان، استفاده از AF در تولید سیمان از رشد بیشتر برای ژیوسیکل پشتیبانی می‌کند. بنابراین، “زباله به انرژی” ممکن است آینده مدیریت زباله باشد، زیرا به مقادیر زیادی از زباله‌های جمع‌آوری شده نیاز دارد. به عنوان مثال، ایستگاه‌هایی که ۱۰ مگاوات تولید می‌کند، می‌تواند حدود ۲۰۰۰۰۰ تن زباله در سال مصرف کند.

بخشی از پروژه کنترل آلودگی صنعتی “فاز دوم” است که توسط دولت راه‌اندازی شد تا از صنایع مصر برای دستیابی به سازگاری زیست‌محیطی و اجرای قوانین حمایت کند

علاوه بر این، مصر در حال حاضر شاهد اصلاحات مدیریت زباله با قانون جدید مدیریت زباله‌های جامد است که در حال حاضر در پارلمان این کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و امیدوار است که به زودی به تصویب برسد. قانون جدید شامل طرح‌های تشویقی برای ارتقای سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت زباله و فرصت‌هایی برای معرفی راه‌حل‌های جدید و پایدار برای مدیریت یکی از مشکلات دیرینه کشور است. با تمرکز بر ایجاد یک وضعیت متقابل سودمند، ژیوسیکل مصر راه‌حل‌های مدیریت زباله مناسب را برای کمک به کاهش دفن زباله‌ها و همچنین حمایت از تولید AF بیشتر برای استفاده صنعتی ارایه می‌دهد. این روند همچنین به شرکای خود، شهرداری‌های محلی و حتی دولت مصر کمک کرد تا مدیریت زباله خود را به درستی انجام دهد.

امروزه این شرکت خدمات مدیریت زباله خود را به تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی در کشور ارایه می‌دهد و برخی از آن‌ها به اهداف خود در رسیدن به ضایعات زباله به صفر در زمین‌های دفن زباله رسیده‌اند و مشکل دفن زباله‌ها را حل کرده‌اند.

علاوه بر این، ژیوسیکل تا به حال تاثیر مثبتی اجتماعی و زیست‌محیطی در جوامعی که در آن فعالیت می‌کند، چه از طریق کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تولید شده از محل‌های دفن زباله و یا از طریق ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم کرده است. این امر مخصوصا برای کارگران غیررسمی که در بخش مرتب‌سازی زباله‌ها به عنوان جمع‌کننده‌های زباله کار می‌کنند کمک کرده است تا اکنون بخشی از زنجیره ارزش باشند و آموزش‌های بهداشتی و ایمنی بسیار ضروری، واکسیناسیون، تجهیزات و درآمد مطمئن را دریافت کنند.

این شرکت فعالانه در برنامه مدیریت ملی مواد جامد زاید قرار دارد که هدف آن حفاظت از سلامت عمومی، محیط‌زیست و کیفیت زندگی شهروندان مصری از طریق توسعه پایدار اقدامات مدیریت زباله است. در دسامبر ۲۰۱۷، ژیوسیکل مصر با اعطای جایزه تاثیر اجتماعی در انجمن تجاری مصر سوئیس اهدا شد. این جایزه توسط معاون وی، دکتر صحر نصر، وزیر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بین‌المللی، که تلاش‌های ژیوسیکل را برای بهبود روند مدیریت ضایعات در جامعه مصر و توسعه توانمندی‌های بخش غیر رسمی به رسمیت شناخت، ارایه شد.

به دنبال آینده و با چشم‌انداز به میزان قابل توجهی افزایش میزان زباله‌ای که می‌تواند به عنوان AF استفاده شود، ژیوسیکل مصر تاسیسات زباله جدید خود را در Sokhna با ظرفیت تا ۳۵۰،۰۰۰ tpy از AF زباله‌های جامد و زیست توده شهری راه‌اندازی کرد. این پروژه توسط گروه لافارژهلسیم نشان‌دهنده یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش زباله در کشور با ارزش ۱۰ میلیون فرانک است. این پلت فرم بزرگ‌ترین در خاورمیانه و شمال آفریقا و یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های لافارژ-هلسیم است.

این مقام مسئول در پایان نتیجه گرفت:”ما واقعا افتخار می‌کنیم که این مرکز پیشرو در مصر باشد. ما می‌خواهیم بخشی از ایجاد یک سبک، پایدار و بهتر برای کشورمان، آینده با زباله‌های صفر باشیم، و ما معتقدیم می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم.”

منبع : World Cement

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا