پسماند و بازیافتتوسعه پایدار

تلاش امارات در ایجاد پایدارترین شهر هوشمند جهان| توسعه بزرگترین نیروگاه تبدیل پسماند به انرژی

اتخاذ تکنیک های تبدیل پسماندها به انرژی در امارات، در جهت تحقق دستیابی به انرژی پاک و اهداف توسعه پایدار در آینده است که در صورت موفقیت، سایر کشورها می توانند از روش های حفاظت از محیط زیست این کشور الگوبرداری کنند.

ز آتش سوزی های شدید گرفته تا بالا آمدن سطح دریا، همگی پیامدهای تغییرات اقلیمی و آب و هوا هستند که هر روز آشکارتر می شوند.

سیاست گذاران و دانشمندان اکنون در حال چگونگی کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی هستند و در این کشمکش، انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یک روش کاهش معتبر پدیدار شده است.

تحقیقات نشان داده که انرژی های تجدیدپذیر مزایای بی شماری از جمله کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد.

 در نتیجه، دولت های سراسر جهان در تلاشند تا فناوری ها و استراتژی هایی را ترکیب کنند که انرژی های تجدیدپذیر را در خود جای دهند. امارات متحده عربی یکی از این کشورها است. طی چند سال گذشته، این کشور از زباله ها و پسماندهای زیادی در جهت راه اندازی نیروگاه های انرژی استفاده کرده است.

این نیروگاهها مواد پر انرژی مانند کاغذ، پلاستیک، ضایعات حیاط های منازل و محصولات چوبی را که معمولاً در زباله ها یافت می شوند، را در جهت تولید برق یا گرما می سوزانند.

 امارات متحده عربی نخستین نیروگاه هسته­ ای جهان عرب را به شبکه این کشور را در سال گذشته متصل و عرضه برق را آغاز نموده است. دولت انتظار دارد پس از راه اندازی کامل، این نیروگاه ۶/ ۵ گیگاوات (حدود یک پنجم از ظرفیت تولید نصب شده فعلی در کشور) تولید نماید.

با ادامه طرح ریزی و برنامه ریزی برای اجرایی کردن این پلن توسط کشورهای حوزه خلیج فارس، این امر موجب افزایش حفاظت از محیط زیست و پایداری در امارات، ایجاد تنوع در سوخت، تقویت امنیت انرژی، کاهش نشت نفت و سوخت وارداتی می شود.

در صورت موفقیت، برنامه امارات متحده عربی، به ویژه تلاش های آن در دبی، می تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورهای منطقه باشد.

توسعه و گسترش منابع انرژی پاک یکی از مولفه های مهم طرحهای اقتصادی امارات برای آینده است که هدف آن تولید حداقل نیمی از انرژی مورد نیاز خود از منابع انرژی پاک تا سال ۲۰۵۰ است.

البته، چشم انداز ۲۰۲۱ دولت امارات، هدایت زباله ها از محل دفن آن ها تا میزان ۷۵ درصد را تا پایان سال ۲۰۲۱ شامل می شود.

برای دستیابی به این اهداف، این کشور سرمایه گذاری چشمگیری در راه اندازی تلاش های انرژی پاک در سراسر خود، از جمله پروژه های خورشیدی، بادی، هسته ای و تبدیل پسماندها به انرژی کرده است.

نیروگاه های تبدیل زباله به انرژی نسبت به پروژه های بادی و خورشیدی، به عنوان منابع انرژی پایدارتری در نظر گرفته می شوند، زیرا دو مورد اخیر برای دستیابی موفقیت خود به شرایط آب و هوایی بستگی دارند.

بر همین اساس، دولت نیروگاه های تبدیل زباله به انرژی را در سراسر کشور از جمله در ابوظبی، دبی، شارجه و راس الخیمه گسترش داده به طوری که در پایتخت، شرکت ملی انرژی ابوظبی (Taqa)  و مرکز مدیریت پسماند (Tawdeer) در حال توسعه تأسیسات ۱۰۰ مگاواتی هستند.

پیش بینی می شود این نیروگاه برای ۲۰ هزار خانوار در ابوظبی انرژی کافی تولید کند و انتشار دی اکسید کربن را بیش از یک میلیون تن در سال کاهش دهد در حالی که یکی از بزرگترین تأسیسات اتلاف انرژی در جهان خواهد شد.

دولت امارات همچنین به عنوان بخشی از تلاش های خود برای ایجاد پایدارترین و هوشمندترین شهر در جهان، بر توسعه نیروگاه های تبدیل ضایعات و پسماندها به انرژی در دبی تأکید دارد. این شهر پر جنب و جوش همچنین در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۵ درصد انرژی خود را از منابع تجدید پذیر و تا سال ۲۰۵۰، برابر با ۷۵ درصد انرژی تولید کند.

بر اساس گزارش شرکت آب و برق امارات EWEC، این شرکت  به همراه مرکز مدیریت پسماند، در هفته گذشته، خبر آغاز یک روند مناقصه رقابتی در جهت توسعه یک پروژه انرژی مستقل IPP برای استفاده از زباله به انرژی را منتشر کرده اند.

برای اولین مرحله از روند مناقصه، EWEC و Tadweer از توسعه دهندگان این نوع پروژه ها دعوت کرده اند که  علاقه مندی خود را تا پایان ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ به سایت EWEC ارسال کنند.

نیروگاه پیشنهادی پروژه تبدیل پسماند به انرژی، از طریق مدل IPP موفق ابوظبی، با توافقنامه های پروژه طولانی مدت، شامل خرید برق و تأمین ضایعات از طریق  EWEC و Tadweer توسعه داده خواهد شد.

توسعه و گسترش منابع انرژی پاک یکی از مولفه های مهم طرحهای اقتصادی امارات برای آینده است که هدف آن تولید حداقل نیمی از انرژی مورد نیاز خود از منابع انرژی پاک تا سال ۲۰۵۰ است

عثمان آل علی، مدیر ارشد اجرایی شرکت آب و برق امارات، اعلام کرده که تولید پایدار انرژی برای آینده امارات متحده عربی بسیار مهم است، به طوری که EWEC در توسعه پروژه های انرژی خورشیدی پیشتاز بوده و امارات مفتخر است که نمونه کارهای خود را از جمله پروژه های اقتصاد در گردش مانند تبدیل زباله ها به انرژی  ارائه کرده است.

 این مدیر ارشد می گوید: همکاری با Tadweer در جهت توسعه این نیروگاه، یک گام مهم در جهت کاهش قابل توجه زباله به محل دفن زباله، تحریک اقتصاد و کاهش انتشار CO۲ است. ما به دنبال بهترین شرکا برای توسعه پروژه و پشتیبانی از این استراتژی بلند پروازانه و قابل توجه هستیم.

نیروگاه تبدیل پسماند به انرژی (WtE)، ظرفیت پردازشی بین ۶۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تن زباله در سال را دارد و برق کافی برای تأمین انرژی ۲۲۵۰۰ خانوار امارات را تامین می کند و آن را به یکی از بزرگترین امکانات در منطقه تبدیل کرده است.

 علاوه بر این، انتظار می رود که در نیروگاه تبدیل پسماند به انرژی، انتشار CO۲ تا ۱.۵ میلیون تن در سال کاهش یابد. این نیروگاه همچنین، مرکز معیار پروژه های WtE در منطقه خواهد بود که نه تنها از نظر مقیاس بلکه از نظر کارایی و مزایای زیست محیطی، اطمینان حاصل خواهد کرد که  ۷۵ درصد پسماندهای جامد شهری را از محل دفن زباله دور خواهد کرد.

این پروژه شامل تأمین مالی، ساخت، بهره برداری و نگهداری نیروگاه WtE خواهد بود که از فناوری پیشرفته رنده متحرک برای تبدیل ضایعات جامد شهری به برق از طریق یک مجموعه مولد توربین بخار با بازده بالا استفاده خواهد کرد.

در ماه دسامبر، خانه تجارت و اقتصاد ژاپن به نام ایتوچو Itochu و شرکت مهندسی ژاپنی هیتاچی زوزن Hitachi Zosen طرحی را برای ساخت و بهره برداری از نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی  تبدیل پسماندها به انرژی در دبی به پایان رساندند.

هزینه تأسیسات برنامه ریزی شده تقریباً ۱.۱۶ میلیارد دلار خواهد بود و قرار است که برق ۱۴۰ هزار خانوار را تامین کند. همچنین، روزانه شش هزار تن زباله با ظرفیت سالانه نیمی از زباله های شهر یا ۱.۹ میلیون تن را تفکیک و پردازش خواهد کرد و  با بازده حدود ۳۰ درصد، بالاترین میزان برای این نوع تأسیسات در جهان به شمار می رود.

در حالی که سهم سرمایه­ گذاری ایتوچو در این پروژه ۲۰ درصد و هیتاچی زوزن اینووا، شرکت تابعه سوئیس هیتاچی زوزن ۱۰ درصد است، پیش بینی می شود که این تاسیسات در سال ۲۰۲۴ آغاز به کار کند.

خاورمیانه یکی از برترین مناطق تولید کننده نفت در جهان است و کشورهایی مانند امارات متحده عربی برای دهه ها به انرژی طبیعی و گاز ارزان قیمت اعتماد کرده اند. حال، تصمیم دولت برای در اولویت قرار دادن منابع انرژی پاک، تشخیص اثرات رو به رشد و هزینه اقتصادی تغییرات آب و هوایی را نشان می دهد.

  امارات متحده عربی همچنین مکان اصلی برای گسترش تلاش در جهت تبدیل ضایعات و پسماند به انرژی است، زیرا اکثر زباله های خانگی کشور در محل های دفن زباله و محل خاک کردن آن ها دفع می شوند و منبع گسترده ای از مواد تولیدی را فراهم می کنند.

دولت می تواند با سوزاندن این مواد در نیروگاه های تولید انرژی از پسماندها، مقدار مواد دفن شده در محل های دفن زباله را کاهش دهد که در نتیجه گاز متان را منتشر می کند. بر همین اساس، طبق گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این فرآیند می تواند حجم زباله را تقریباً ۸۷ درصد کاهش دهد.

اتخاذ تکنیک های تبدیل پسماند به انرژی در جهت تولید برق، از تمایل این کشور برای ایجاد تنوع در منابع انرژی، از بین بردن اعتماد به تجارت نفت و تقویت امنیت انرژی حمایت می کند. کاهش اعتماد به نفت همچنین نیاز به واردات سوخت کمتری خواهد داشت و خطرات نشت نفت را کاهش خواهد داد که به طرز باورنکردنی برای محیط زیست خطرناک است.

بنابراین، با توجه به رکورد پایین قیمت های اخیر نفت در چند ماه گذشته، ایجاد عدم وابستگی به نفت کشور نیز یک حرکت استراتژیک اقتصادی است. در حالی که کشورهای جهان برای سازگاری و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی تلاش می کنند، ابتکاراتی مانند پروژه های تبدیل ضایعات به انرژی، موجب حفظ پتانسیل قابل توجهی در جهت ارتقاء پایداری محیط زیست می شود.

اتخاذ تکنیک های تبدیل پسماندها و زباله ها به انرژی در کشور امارات، در جهت تحقق دستیابی به بخشی از انرژی پاک و اهداف توسعه پایدار در آینده است که در صورت موفقیت، سایر کشورها برای نجات محیط زیست می توانند روش های این کشور را به ویژه روش هایی که در دبی اجرا می شوند، در پیش گیرند و به مرحله اجرا در بیاورند. 

در راستای انجام استراتژی تولید انرژی پاک و رسیدن به اقتصاد سبز، سازمان راه و ترابری دبی (RTA) با اجرای ۴۶ پروژه در سال ۲۰۱۹، با صرفه جویی ۴۵ میلیون گالن آب، ۳۰ میلیون لیتر سوخت، ۳۹ میلیون کیلووات ساعت برق و با کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان ۱۰۲ تن، به رکورد صرفه­ جویی در مصرف انرژی دست یافت.

این پروژه­ ها گسترش استفاده از انرژی خورشیدی، استفاده از اتوبوس­های برقی، استقرار تاکسی­های هیدروژنی و برقی، نصب چراغ های روشنایی کم مصرف در معابر و بازیافت آب کارواش را شامل می شود./منبع : تحلیل بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا