انرژی‌های پاکمحیط زیست در صنعت و معدن

برنامه‌های واقعی برای بازیابی توربین‌های بادی دانمارک

به یک پروژه بازیافت که تیغه های توربین بادی از رده خارج شده را خرد می کند تا از آنها برای تولید سیمان استفاده کند، از صندوق نوآوری دانمارک کمک مالی دریافت شده است.

به گزارش از Energy Live News، هدف طرح دیکام بلیدز(DecomBlades) استفاده مجدد از مواد کامپوزیتی تیغه های توربین بادی قدیمی در سایر برنامه ها و محصولات است.

کنسرسیوم این پروژه شامل شرکت‌های اورستد (Ørsted)، شرکت سیستم‌های بادی ویستاس (Vestas Wind Systems A/S)، زیمنس گمزا (Siemens Gamesa) و موسسات تحقیقاتی مانند دانشگاه جنوب دانمارک است.

این پروژه سه ساله قصد دارد دانمارک را به عنوان پیشرو در ایجاد صنعت بازیافت مواد ترکیبی پره های توربین بادی تبدیل کند.

طبق تحقیقات، تا ۹۵٪ از یک توربین بادی قابل بازیافت است – در سطح جهانی، در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون تن مواد ترکیبی در توربین های بادی استفاده می شود.

گزارش اخیر دانشگاه کمبریج تخمین زده است که پره های توربین بادی تا سال ۲۰۵۰ ۴۳ میلیون تن زباله تولید می کند.

جان کورسگارد، مدیر ارشد بخش مهندسی شرکت LM Wind Power و رئیس جلسه‌ی کمیته‌ی DecomBlades Steering، اظهار داشت: برای ساخت راه‌حل‌های کم‌هزینه، تاب‌آور و ماندگار در بازیافت پره‌های توربین‌های بادی، باید بتوان مواد ترکیبی استفاده شده در پره‌ها را در زنجیره‌های منابع مشابه به کار برد و در همان کارخانه‌ها پردازش کرد.

وی همچنین افزود: برای رسیدن به یک جامعه بدون کربن، بازیافت موادی که به پایان عمرشان رسیده و روی آوردن به مواد جایگزین در تولید سیمان می تواند نقش مهمی در کاهش انتشار دی اکسید کربن داشته باشد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا