محیط زیست

وقتی حباب های حرارتی یخ های قطبی را ذوب می کنند

دانشمندان موفق به یافتن دلایل و نحوه تاثیر حباب های حرارتی بر کاهش میزان یخ های شمالگال شدند.

دانشمندان می‌گویند یک سیستم جهانی پیچیده از جریان های اقیانوسی باعث می شود که حرارت بیشتری به شمالگان برسد و در نتیجه یخ های این منطقه ذوب شوند.

بر اساس تحقیقی که در ژورنال تغییرات اقلیم طبیعت منتشر شده است، «حباب های حرارتی» در زیر سطح آب از با منشا اقیانوس اطلس باعث تشدید گرم شدن اقیانوس شمالگان می شود و همین امر کمک می کند تا از بین رفتن و ذوب یخ های این منطقه تسریع شود.

بر اساس این تحقیق، مقدار حرارتی که از طریق این جریان های زیرسطحی به دریاهای منطقه نوردیک و اقیانوس شمالگان منتقل شده است در سال ۲۰۲۰ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

این جریان ها یکی از دلایل عمده گرم شدن اقیانوس شمالگان و تسریع از بین رفتن یخ های این منطقه است.

هر چه قدر که این آبهای گرم بیشتر به طرف شمال حرکت می کنند، حرارت بیشتری از دست می دهند و با بخار شدن آب شیرین میزان شوری آب اقیانوس هم افزایش می یابد.

وقتی آب گرم اقیانوس اطلس به شمالگان می رسد، به دلیل آن که آب سرد و شیرین شمالگان نمک کمتری دارد بنابراین شناور است و آب شور و گرم اقیانوس اطلس در زیر قرار می گیرد و تشکیل «حباب های حرارتی» می دهد.

این طبقه بندی آب تشکیل یخ بر روی دریا را در اقیانوس تسهیل می کند. با این حال وقتی میزان حرارت انتقال یافته بیشتر می شود، از تشکیل یخ ممانعت به عمل می آورد.

دانشمندان به این رخ داد «آتلانتیفیکیش» می گویند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا