محیط زیست

پاکسازی دریاچه پر از پلاستیک در صربستان

روز جمعه دو کشتی، انبوهی از زباله های شناور را از دریاچه مصنوعی Potpecko جمع آوری کردند.

به گزارش زیست آنلاین، رودخانه لیم که به این دریاچه می ریزد از ذوب شدن برف ها تغذیه شده و به گفته فعالان محیط زیست، بیش از ۲۰ هزار متر مکعب پلاستیک از تخلیه های غیرقانونی در صربستان، مونته نگرو و بوسنی حمل کرده است.

از آنجا که این زباله ها عملکرد نیروگاه برق آبی سد این دریاچه را تهدید می کند، مقامات بلگراد دستور پاکسازی فوری را صادر کردند.

اپراتورها روزانه حداکثر ۱۰۰ متر مکعب پلاستیک و زباله های دیگر را جمع آوری و به محل دفن زباله در حدود ۸۰ کیلومتر دورتر حمل می کنند.

دراگان جلجن، یک مقام مسئول شهر “پریبوج” ، به رویترز گفت: این مشکل سالهاست که وجود دارد و نمیتوان گفت که چه کسی مسئول است. رودخانه لیم از سه ایالت عبور می کند.

برای مقابله با این مشکل، ایرنا وووویچ ، وزیر محیط زیست صربستان و مقامات مونته نگرو و بوسنی روز دوشنبه گذشته توافق کردند که تلاش های بیشتری برای جلوگیری از آلودگی بیشتر انجام دهند.

فعالان محیط زیست می گویند که آلودگی مداوم، بر کیفیت آب تاثیر می گذارد و با کاهش اکسیژن آن به حیات وحش و ماهیان دریاچه آسیب می رساند.

کشورهای حوزه بالکان غربی هنوز در حال رهایی از آثار جنگ ها و آشفتگی های اقتصادی دهه ۱۹۹۰ هستند. این کشورها به دلیل کمبود بودجه، در زمینه مقابله با مسائل زیست محیطی کم کار کرده اند.

مقامات بروکسل و بلگراد اعلام کردند صربستان، کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا، قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا باید چند صد میلیون یورو برای پاکسازی آلودگی ها هزینه کند./زیست انلاین

منبع: Reuters

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا