محیط زیست

انتشارات محلی به افزایش مه و رشد ذرات ریز هوا کمک می کند

دانشمندان می گویند آلودگی هوا در مگاشهرهای بزرگی چون پکن به وجود ذرات ریز در هوا و تشکیل مه از طریق این ذرات بستگی دارد.

به گزارش از آکادمی علوم چین، تشکیل ذرات ریز جدید (NPF) منبع عمده ذرات آئروسل در اتمسفر کره زمین است. پیش از این در مگاشهرهای آلوده‌ای چون پکن، نقش NPF و مشارکت آنها در تشکیل مه مشخص نبود.

دانشمندان موسسه فیزیک اتمسفری آکادمی علوم چین و دانشگاه هلسینکی، برای فهم منابع، شرایط آب و هوایی و ترکیبات شیمیایی آلودگی هوا، به طور همزمان هم ترکیب آئروسل‌های هوا و سایز و تعداد ذرات موجود در اتمسفر را بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در مرکز پکن اندازه گیری کردند.

نتایج این آزمایش اخیرا در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ در ژورنال علوم اقلیمی و اتمسفری به چاپ رسیده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، تشکیل مه ابتدا با وفور ذرات ریز در سطح زمین و سطوح بلند در شهرها آغاز می شود. البته مه در سطح زمین بسیار شدیدتر از مناطق مرتفع تر است چون نرخ رشد ذرات در این مناطق بیشتر است.

بر همین اساس، رشد ذرات به صورت یک حلقه بازخوردی عمل می کند: بیشتر شدن این ذرات باعث پایداری اتمسفر می شود، و این امر به نوبه خود به تشدید مه در سطح زمین منجر می شود.

با توسعه مدل های مورد نیاز، این محققان به این نتیجه رسیدند که مه مربوط به NPF در مقیاس منطقه ای در پکن تشکیل می شود.

A schematic plot to show enhanced particle growth by local primary emissions contribute to more severe haze at ground level. (Image by SUN Yele)

این محققان شبیه سازی هایی را هم برای نتایج تاثیر کاهش انتشارات بر تشکیل مه ارائه دادند. آنها می گویند اگر کاهش انتشارات بیش از ۳۰ درصد باشد در این صورت غلظت ذرات اولیه و ثانویه و نیز تشکیل مه به شدت کاهش می یابد.

به این ترتیب کاهش انتشار گازهای با منشا انسانی باعث خواهد شد که رشد ذرات به طور محسوسی کاهش یابد و تولید مه به مقدار بسیار زیادی متوقف شود./انرژی امروز

گزارش کامل تحقیق را در وب سایت آکادمی علوم چین بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا