محیط زیست در صنعت و معدن

آزمایش‌ محیط‌زیستی کارخانه مس سبزواران جیرفت استاندارد اعلام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه آزمایش‌های ابتداییِ محیط‌زیستی کارخانه مس سبزواران جیرفت در حد استاندارد است ، گفت: سلامت مردم در اولویت کاری این سازمان قرار دارد.

مرجان شاکری به بازدید علی زینی‌وند استاندار کرمان از کارخانه مس کاتد سبزواران جیرفت اشاره کرد و اظهار داشت: در بازدیدی که از این کارخانه انجام شد، استاندار دستور داد تا ابعاد احتمالی مشکلات زیست‌محیطی این مجموعه بررسی شود تا نسبت به سلامت مردم اطمینان پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان بر رعایت مسائل زیست محیطی در اقتصاد تاکید دارد بیان داشت: استاندار کرمان به محیط زیست دستور داد که این موضوع به طور جدی بررسی شود تا ابهامات موجود، روی سلامت مردم اثر منفی نداشته باشد.

شاکری با بیان اینکه کارخانه مس سبزواران جیرفت در شهرک صنعتی این شهر واقع شده است افزود: این کارخانه از همان ابتدا بدون اخذ مجوزهای لازمِ زیست‌محیطی و صرفا با دریافت مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اقدام به فعالیت کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در خصوص فعالیت این کارخانه، نسبت به موضوع مهم باطله‌ها ابهاماتی وجود داشت.

وی با اشاره به تولید سالانه پنج هزار تُن مس کاتد در این کارخانه بیان داشت: به گفته مدیران کارخانه، برای راه‌اندازی آن تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است اما باید توجه کنیم در این مجموعه برای مدیریت باطله‌ها فکری اساسی نشده و محیط زیست نسبت به چنین موضوعاتی حساس است.

شاکری با بیان اینکه با این میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۲۰۰ نفری، شاید بحث تعطیلی آن به صلاح منطقه نباشد اما تاکید داریم که مدیران کارخانه باید یک برنامه مدیریتی برای بحث باطله‌ها داشته باشند و طرحی توجیهی ارائه دهند چراکه این احتمال وجود دارد باطله‌های کارخانه حاوی مواد اسیدی خطرناک باشد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: آزمایشگاه معتمد استان، برای انجام آزمایش‌های لازم نمونه‌برداری کرده و از نظر آزمایشاتی که این آزمایشگاه انجام داده، خاک نمونه‌برداری شده در حد استاندارد محیط زیست است.

وی تاکید کرد: البته محیط زیست باید در این موضوع مهم، راستی‌آزمایی کند و توسط آزمایشگاه سازمان محیط زیست کشور تست‌های مربوط انجام شود تا به استاندارد بودن دقیق نمونه‌ها پی ببریم و جای هیچ تردید و ابهامی باقی نماند چراکه بحث سلامت مردم درمیان است.

شاکری بیان داشت: مجددا از این کارخانه نمونه‌برداری کردیم و به زودی نتیجه نهایی را از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام می‌کنیم تا جای هیچگونه نگرانی وجود نداشته باشد.

کارخانه مس کاتد امید سبزواران در تاریخ ۲۳ خردادماه سال گذشته با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در شهرک صنعتی شهرستان جیرفت به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع ساخته شده است.

سبزواران یکی از نام‌های قدیم جیرفت است.

شهرستان جیرفت با ۳۱۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا