محیط زیست

تشدید طوفان‌ های رعد و برق با وجود آئروسل‌ های آلاینده هوا

محققان مکانیسمی را شناسایی کردند که نشان می دهد ذرات ریز موجود در اتمسفر می تواند به تکرار طوفان های رعد و برق در جو منجر شود.

به گزارش «انرژی امروز» از MIT، بررسی اتمسفر کرده زمین نشان می دهد که طوفان های رعد و برق اغلب در حضور غلظت های بالای آئروسل ها، مواد ریزی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، تشدید می یابند.

این دانشمندان می گویند مثلا در مناطقی از اقیانوس که کشتی های نسبت به نقاط دیگر کم رفت و آمد تر اقیانوس، دود بیشتری در اتمسفر پخش می کنند، رعد و برق های بیشتری هم مشاهده می شود.

و در مناطق گرمسیری که آئروسل ها هم توسط بشر و هم به طور طبیعی تولید می شوند طوفان های رعد و برق شدت بیشتری دارند.

هرچند دانشمندان دهه هاست رابطه بین وجود آئروسل ها در اتمسفر و تشدید طوفان ها را بررسی می کنند، اما دلیل منطقی بین این دو به خوبی تشریح نشده است.

حالا دانشمندان MIT مکانیسم جدیدی را کشف کردند که نشان می دهد آئروسل ها می توانند در مناطق حاره ای طوفان های تندری را تشدید کنند.

این دانشمندان با استفاده از شبیه سازی دینامیک ابرها به این نتیجه رسیدند که غلظت بالای آئروسل ها می تواند با افزایش رطوبت در ابرهای منطقه اطراف طوفان ها بر شدت آنها بیفزاید.

این مکانیسم حاکم بر رابطه بین آئروسل و ابرها را که دانشمندان با نام «رطوبت-دربرگیری» شناخته اند، می توان وارد مدل های پیش بینی آب و هوایی کرد تا بتوان فعالیت های طوفان های تندری را ارزیابی و پیش بینی کرد

تیم کرونین از دانشمندان این تحقیق می گوید: احتمالا اگر بتوان اتمسفر را تمیزتر کرد شاید از شدت این طوفان های تندری کاسته شود. اما همه این تحقیق نشان می دهد که بشر تا چه حد در تغییرات اقلیم نقش دارد.

نتایج تحقیق این دانشمندان در ژورنال ساینس منتشر شده است.

آئروسل ها محصول احتراق سوخت های فسیلی، احتراق سوخت کشتی ها، کارخانجات و خودروها و نیز رخ دادهای طبیعی مثل آتش فشان ها، امواج سهمگین دریا، آتش سوزی های جنگل و طوفان شن هستند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا