محیط زیست در صنعت و معدن

کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی ممنوع شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از ممنوعیت کلنگ‌زنی طرح‌ها بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی از سوی روسای جمهور، نمایندگان مجلس و دیگر مقامات خبر داد.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: ۴۵ طرح عمرانی در حوزه‌های مختلف در کشور بدون مجوزهای زیست‌محیطی است.

وی در تشریح چگونگی جزئیات این ۴۵ طرحِ بدون مجوزهای زیست‌محیطی تصریح کرد: معمولاً نمایندگان مجلس یا روسای جمهور در سفرهای استانی و برای حوزه‌های انتخابیه‌شان، به پیشنهاد و سفارش مردم محلی یا افراد، درخواست‌هایی مثلا برای احداث راه‌های روستایی داشته‌اند که تردد مردم راحت‌تر باشد و آنها هم دستوراتی برای اجرای چنین طرح‌هایی می‌دادند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به عنوان مثال روسای جمهور در سنوات گذشته در سفرهای استانی، دستوراتی در شورای ادارای استان مبنی بر حمایت از طرح‌هایی می‌دادند که با درخواست برخی افراد یا مردم محلی همان استان و یا شهرها و روستاها بوده است اما در غالب موارد این طرح‌ها بدون مجوزها و ارزیابی‌های زیست‌محیطی کلنگ‌زنگی شده‌اند.

تجریشی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس معمولاً در موسوم بودجه‌نویسی، مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای حوزه‌های انتخابیه‌شان معرفی می‌کنند که این طرح‌ها عمدتا مسیر شکل‌گیری‌اش صحیح نیست، گفت: طرح‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، باید از مسیر جلسات هیئت دولت طی و روند اجرایی آن آغاز شروع شود اما این طور نیست و از مسیر جلسات دولت شروع نمی‌شود بنابراین طرح‌ها در مرحله اجرا قرار می‌گیرد و ارزیابی‌‌های زیست‌محیطی هم ندارند.

وی همچنین، برخی از طرح‌‌های فاقد مجوزها و ارزیابی‌های زیست‌محیطی را مربوط به سال‌های اخیر یعنی حدود دو یا سه سال گذشته دانست و افزود: خوشبختانه و طی هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، هم دستگاه‌های نظارتی و هم سازمان برنامه و بودجه به طور جدی بر روند آغاز چنین طرح‌‌هایی ورود کرده‌اند و این سازمان در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، یکی از عمده مشکلات در آغاز روند اجرای چنین طرح‌هایی را مطلع نبودن سازمان محیط زیست از کلید خوردن این طرح‌ها دانست و تأکید کرد: بعضا درخواست‌هایی از سازمان محیط زیست برای نظارت بر چنین طرح‌هایی مطرح شده، پس از نظارت این سازمان، ایرادات و اشکالات زیست‌‌محیطی به آنها اعلام می‌شود اما مدیران اجرایی این طرح‌ها به تذکرات و ایرادات سازمان محیط زیست توجهی نمی‌کنند.

تجریشی اضافه کرد: به عنوان مثال آزادراه اصفهان ــ شیراز از همین موارد است که با وجود تذکرات سازمان محیط زیست مبنی بر نداشتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی، این آزادراه را دو هفته پیش افتتاح کردند اما گزارش‌های تأییدیه‌های زیست‌محیطی را به تازگی برای ما در سازمان محیط زیست ارسال کرده‌اند!

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از کلنگ‌زنی طرح‌های فاقد مجوزهای زیست‌محیطی از سوی مقامات گفت: طبق هماهنگی‌هایی که به تازگی با دفتر دولت انجام داده‌ایم، مقرر شد که رئیس‌جمهور هیچ طرحی را بدون تأییدیه‌ها و مجوزهای زیست‌محیطی افتتاح نکند زیرا بعضاً در افتتاح چنین طرح‌‌هایی برای اینکه مجوزهای زیست‌محیطی را اخذ نکنند، می‌گویند چون رئیس‌جمهور کلنگ زده، بنابراین باید تحت هر شرایطی اجرایی شود!

تجریشی افزود: البته اقدامات دیگری نیز در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا دیگر مقامات از جمله وزرا و نمایندگان مجلس نیز طرحی را بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی کلنگ‌زنی نکنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: بسیاری از این طرح‌های فاقد مجوزهای زیست‌محیطی وقتی زخمی می‌شود، واقعاً قابل برگشت نیست و به دلیل خسارت‌هایی که در آینده به محیط زیست وارد می‌کند، ما در سازمان محیط زیست باید پاسخگوی آن باشیم.

وی تأکید کرد: امروز ۴۵ طرح این چنینی داریم که بدون در نظر گرفتن ابعاد و ارزیابی‌های زیست‌محیطی افتتاح شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: با سازمان برنامه و بودجه نیز هماهنگ کرده‌ایم هیچ طرحی را بدون داشتن مجوزهای زیست‌محیطی تأمین منابع نکنند، این رویه قرار است به طور دائمی در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد./منبع : خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا