محیط زیست در صنعت و معدن

فراوری مجدد: روشی ممنوع اما کارآمد برای تثبیت زباله‌های هسته‌ای

گروه صنایع هسته‌ای ایالات متحده فراوری مجدد را راهی برای تثبیت زباله های هسته ای بالقوه می داند.

به گزارش «انرژی امروز» ازرویترز، رییس بالاترین گروه برق هسته‌ای در ایالات متحده می گوید که فراوری مجدد زباله های هسته ای پتانسیل کمک به شناسایی مشکلات حاصل از تولید زباله های هسته ای در سراسر کشور را دارد. این روش به دلیل نگرانی های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای از دهه ۱۹۷۰ ممنوع شده است.

ماریا کوریسنیک، رییس انستیتو انرژی هسته ای آمریکا، در مصاحبه ای که هفته گذشته با رویترز داشت و روز جمعه منتشر خواهد شد گفت: فراوری مجدد بخش بسیار جالب یک سری راه حل برای مشکلات زباله های هسته ای است. این تکنولوژی مشابه چرخش سوخت است اما با روشی کاملا کارآمد. چون در این روش ما از انرژی زباله هایی استفاده می کنیم که وقتی به طور دائم دفع می شود قادر به بهره برداری از آن نیستیم.

فرانسه و دیگر کشورها با استفاده از تکنولوژی شکست زباله ها به اورانیوم و پلوتونیوم و استفاده مجدد از آنها به عنوان سوخت، کار فراوری مجدد زباله ها را انجام می دهند.

اما متخصصان منع گسترش سلاح های هسته ای معتقد هستند با این روش به صورت نظامی می توان فراوری مجدد زنجیره تامین را انجام داد و به عنوان مواد لازم برای تولید سلاح هسته ای استفاده کرد و از سویی دیگر ایالات متحده قادر نخواهد بود این مواد را توقیف کند.

جیمی کارتر رییس جمهور اسبق ایالات متحده برای جلوگیری از استفاده های نظامی از این فرایند آن را از سال ۱۹۷۷ ممنوع اعلام کرد.

حالا اما ایالات متحده با مشکل رو به افزون زباله های هسته ای مواجه است و مثلا هر ساله ۸ میلیارد دلار پول خرج می کند تا برای دفن زباله های هسته ای در کوهستان یوکا در نوادا راه حلی بیابد.

کوریسنیک می گوید تولید کنندگان برق هسته ای مشتاقند تا با روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده بتوانند در زمینه ها و موضوعات مختلف از جمله زباله های هسته ای با او مذاکره کنند./منبع : انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا