محیط زیست

گرینلند تا ۲۱۰۰ با سرعتی بیشتر از ۱۲ هزار سال گذشته یخ از دست می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که نرخ از دست رفتن صفحات یخ گرینلند شتاب بیشتری یافته و تا سال ۲۱۰۰ به بالاترین نرخ خود در ۱۲ هزار سال گذشته خواهد رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، بر اساس گزارشی که در مجله نیچر منتشر شده است در سال ۲۱۰۰ گرینلند صفحات یخی خود را از دست خواهد داد.

از دهه ۱۹۹۰، صفحات یخ گرینلند شروع به از دست رفتن کرده اند. در حال حاضر آب حاصل از ذوب یخ در این مناطق باعث شده است تا سطح آب دریا تا ۰.۷ میلیمتر بالا بیاید.

جانسون برینر، یخچال شناس از دانشگاه بوفالو نیویورک تایم لاینی از تغییرات صفحات یخ گرینلد از ۱۱ هزار سال گذشته تا سال ۲۱۰۰ را ترسیم کرده است.

دانشمندان تونسته اند شبیه سازی های ترکیبی بین یخ و اقلیم را با مشاهدات مختلف خود یکجا جمع کند. آنها به این نتیجه رسیدند که صخره های سنگی حالا در این مناطق بر یخچال ها برتری می جویند.

در دوران اقلیم گرم سابق در ۱۰ هزار تا ۷ هزار سال پیش، گرینلند در هر قرن حدود ۶ هزار میلیارد تن متریک یخ از دست داده بود. اما بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ متوسط نرخ یخی مشابهی که از بین رفته است حدود ۶۱۰۰ میلیارد تن در هر قرن بوده است.

بنابراین در قرن آینده سرعت از دست رفتن یخ باز هم بیشتر خواهد شد. اما میزان یخ از دست رفته کاملا به مقدار گازهای گلخانه ای منتشر شده بستگی دارد: بر اساس سناریوی کاهش انتشارات تا سال ۲۱۰۰ میزان یخی که از دست می رود حدود ۸۸۰۰ میلیارد تن در هر قرن خواهد بود. اما اگر انتشارات کاهش نیابد نرخ از دست رفتن یخ یخچال ها برابر با ۳۵۹۰۰ میلیارد تن در هر قرن خواهد بود.

دانشمندان  می گویند حتی اگر بشر میزان انتشارات گازهای گلخانه ای را کنترل کند باز هم نرخ از دست رفتن یخ یخچال های گرینلند بسیار بیشتر ازدوران گرم بودن اولیه زمین است./منبع : انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا