محیط زیست

بیابانی شدن ۵۰ هزار هکتار اراضی کشور محصول حفر چاه‌های غیرمجاز

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم گفت: به دلیل سوء‌مدیریت‌ها و بی‌توجهی به حفر بی‌رویه چاه‌‌های آب غیرمجاز، ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور بیابانی شده که باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

علی‌محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس دهم  با اشاره به وضعیت ریزگردها و چالش‌های پیش‌رو در این حوزه، اظهار کرد: کشور ما در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار دارد و کشورهایی که در این منطقه قرار دارند به کشورهای مناطق بیابانی نامگذاری شده‌اند و سالانه بسیاری از اراضی ایران، اردن، قطر، سوریه و عربستان به بیابان تبدیل می‌شوندکه مناطق بیابانی جدید منشأ تازه‌ای برای رویش ریزگردها محسوب می‌شوند.

وی، یکی از راه‌های اصلی مقابله با ریزگردها را شناسایی کانون آنها دانست و گفت: برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی، باید همکاری جدی با کشورهای همسایه داشته باشیم تا بتوانیم کانون دقیق ریزگردها را شناسایی کرده و آنها را مهار کنیم. اگر بخواهیم ورود جدی به مسئله ریزگردها داشته باشیم، ‌باید از خشک شدن تالاب‌ها و خشکسالی در کشور جلوگیری کنیم.

شاعری با تأکید بر اینکه کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و استفاده سنتی از آب، دلیلی بر رشد بی‌آبی و  افزایش بیابان‌های کشور شده است، گفت: به دلیل سوء‌مدیریت‌ها و بی‌توجهی به حفر بی‌رویه چاه‌‌های آب غیرمجاز، ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور بیابانی شده که باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم بیابان‌ها و تالاب‌ها را احیا کنیم و همکاری سیاسی و زیست‌محیطی با کشورهای همسایه و منطقه را نداشته باشیم، مشکل ریزگردها همچنان ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس دهم با بیان اینکه ریزگردها اساسی‌ترین مسئله زیست‌محیطی است، گفت: ریزگردها معضل محیط زیستی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم سلامتی مردم، به‌خصوص ساکنان جنوب کشور را تهدید می‌کند.

شاعری در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط موجود، ۵ میلیون هکتار کانون ریزگرد در داخل کشور داریم که این کانون‌ها شرایط بحرانی دارند و باید راه‌حلی اساسی در جهت مقابله با آنها در نظر گرفته شود./منبع : خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا