محیط زیست

یک دهم پول محرک‌های اقتصادی، کره زمین را از تغییرات اقلیم نجات می دهد

بر اساس مطالعه‌ای که اخیر منتشر شده است دنیا می‌تواند فقط با یک دهم ۱۲ تریلیون دلاری که برای بسته‌های محرک اقتصادی بعد از کرونا آماده شده است با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از عوارض فاجعه بار تغییرات اقلیم رهایی یابد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، این بسته‌های محرک اقتصادی برابر با ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است یعنی سه برابر بیشتر از محرک های اقتصادی بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸. دانشمندان می‌گویند این پول می‌تواند به خوبی از عهده تعهداتی که پیمان اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بر عهده کشورها نهاده است برآید.

جوئری روژلج، دانشمند اقلیم شناس از کالج سلطنتی لندن، می‌گوید «با این پول نه فقط اقتصاد حفظ می‌شود بلکه می توان اقتصاد را دوباره ساخت».

بزرگ ترین هدف پیمان اقلیمی پاریس پایین نگه داشتن افزایش دمای کره زمین و رساندن آن به کمتر از ۱.۵ درجه سانتی گراد است، این دما می‌تواند جلوی بسیاری از فجایع اقلیمی را بگیرد، فجایعی چون آتش سوزی جنگل ها، توفندها و سیلاب‌ها.

دانشمندان در مقاله ای که در ژورنال ساینس منتشر کرده اند می‌گویند اگر همه کشورهای دنیا یک دهم مبلغی را که به عنوان محرک اقتصادی بعد از دوران کرونا در نظر گرفته‌اند در ۵ سال آینده صرف مبارزه با تغییرات اقلیم کنند و یا در پروژه هایی استفاده کنند که دوستدار اقلیم هستند، مثل انرژی های تجدیدپذیر یا بالا بردن بهره وری انرژی، در این صورت دنیا می تواند به اهداف اقلیمی خود دست یابد.

بر اساس پیش بینی هایی که قبلا انجام شده بود سوخت های فسیلی در ۵ سال آینده ۱.۱ تریلیون دلار سرمایه جذب می کردند اما بر اساس اهداف اقلیمی این جذب سرمایه باید تا ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد تا اقتصاد جهانی بتواند تا سال ۲۰۵۰ در جهت اهداف انتشارات صفر کربن قدم بردارد.

انرژی پالیسی تراکر می‌گوید درحالی که کشورهایی چون اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و چند کشور دیگر در جهت این اهداف در حال حرکت هستند، بسیاری از کشورها قرار است بسته های محرک اقتصادی را مطابق با روند پیشین برای اقتصادهای خود خرج کنند.

در بین کشورهای گروه۲۰، ۳۹۳ میلیارد دلار تعهد دولتی برای حمل و نقل، ساختمان سازی، تولید برق و صنایع استخراجی در نظر گرفته شده است. از این مقدار ۲۰۹ میلیارد دلار به طور مستقیم مربوط به بخش های حمایتی تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است ۱۴۵ میلیارد دلار برای انرژی های تجدید پذیر در نظر گرفته شده است./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا