محیط زیست

لیوان یکبار مصرف و بطری های آب معدنی باعث نازایی و عقیمی می شود!

کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی سبک زندگی سالم می گوید: حتی اگر برخی افراد با ما عناد بورزند و سعی در وارونه نشان دادن حقایق نمایند اما این حقیقت که بطری آب های معدنی و پلاستیک ها موجب نازایی و همچنین افزایش دختر زایی می شود را نمی توانند انکار کنند.

در حالی پلاستیک زندگی بشر را احاطه کرده است که به گفته کارشناسان، تجزیه برخی از آنها حتی تا ۳۰۰ سال نیز به طول می انجامد.  به این ترتیب و به دلیل اثرات مخربی که بر محیط زیست می گذارد از آن به عنوان قاتل خاموش محیط زیست نیز نام برده می شود. با این وجود برخی کشورهای ضمن تولید و عرضه پلاستیک های تجزیه پذیر از شهروندان خود بابت استفاده از پلاستیک های تجزیه ناپذیر مالیات می گیرند.
خوشبختانه ایران نیز جزو کشورهایی است که ضمن دسترسی به پلاستیک های تجزیه پذیر، فعالان بسیاری در حمایت از حذف این عنصر از زندگی مردم و آگاهی دادن به مردم نسبت به خطرات آن فعالیت های قابل توجهی انجام می دهند. چرا که معتقدند پلاستیک ها برای سلامتی انسان بیش از آنچه گفته می شود مضر است.

پایه بطری های آب معدنی از فنول ها است که شبیه پروژسترون و هورمون های زنانه است!
دکتر علی کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی سبک زندگی سالم در گفت و گو با خبرنگار بازار در این خصوص اظهار می دارد: بلایی که در ۵۰ سال گذشته انواع پلاستیک ها بر سر کره زمین و محیط زیست آورده است نه تنها باعث نابودی زمین شده بلکه در حال بر هم زدن فیزیولوژی ما نیز است!
کرمی می افزاید: به همین دلیل دنیا الان به سمت پلاستیک های تجزیه پذیر و زیست تخریب پذیر در حرکت است و خوشبختانه در بازار ایران نیز این نوع پلاستیک موجود است و استانداردهای ما بسیار ارتقا یافته است که جای خوشحالی دارد. اگرچه بسیاری هستند که اجازه مطرح شدن این موضوعات را نمی دهند چون منافع شان به خطر می افتد.

بلایی که در ۵۰ سال گذشته انواع پلاستیک ها بر سر کره زمین و محیط زیست آورده است نه تنها باعث نابودی زمین شده بلکه در حال بر هم زدن فیزیولوژی ما نیز است

وی در خصوص اثرات مخرب پلاستیک بر زندگی بشر خاطر نشان می کند: جالب است بدانید در کشور دانمارک جمعیت دختران بسیار بیشتر از پسران شده به طوری که به ازای هر دو پسر سه دختر متولد می شود. در این راستا یک دانشمند دانمارکی ۲۰ سال پیش تحقیقاتی انجام داد و با مدرک نشان داد پلاستیک هایی که وارد زندگی ما شده عامل بالا رفتن نرخ دختر زایی است.
کرمی تصریح می کند: جالب است بدانید پایه بطری های آب معدنی از فنول ها است که شبیه پروژسترون و هورمون های زنانه است! و وقتی حرارت به این پلاستیک ها می خورد مشکل شروع می شود.

بحران نازایی در ایران بسیار جدی است
این فوق تخصص مهندسی ژنتیک تاکید می کند: امروز شاهد هستیم که علاوه بر اینکه نرخ دختر زایی زیاد شده بلکه تغییرات غیر ژنتیکی بر رشد ناموزون اندام پسرها نیز مشاهده می شود. از سوی دیگر مشکلات باروی نیز بسیار افزایش یافته که غالبا به دلیل استفاده از بطری های آب معدنی و پلاستیک ها است.

الان بحث نازایی در ایران تبدیل به یک بحران جدی شده است و مراکز باروری رویان مملو از مراجعینی است که علی رغم داشتن بدنی سالم و ورزیده قادر به باروری نیستند

کرمی تاکید می کند: اگرچه بنده بارها از سوی برخی به اصطلاح کارشناسان که تخصص شان اصلاح بذر یا دیگر تخصص های غیر مرتبط است اما در مورد موضوعات مرتبط با ژنتیک، بیولوژی و پزشکی اظهار نظر می کنند، متهم به فناوری هراس بودن شده ام، اما از بنده به عنوان متخصص این حوزه ها بپذیرید که بطری های آب معدنی و پلاستیک هایی که زندگی ما را احاطه کرده اند موجب عقیمی می شود.
وی ادامه می دهد: این در حالی است که الان بحث نازایی در ایران تبدیل به یک بحران جدی شده است و مراکز باروری رویان مملو از مراجعینی است که علی رغم داشتن بدنی سالم و ورزیده قادر به باروری نیستند.

خطرات حرارت دیدن بطری های آب معدنی و لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی
کرمی در پاسخ به این سوال که بطری های آب معدنی در چه حالتی موجب نازایی می شود، می گوید: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بطری آب ها معمولا در جلوی مغازه ها گذاشته می شود و صبح تا شب آفتاب به آنها می خورد و یا فرد بطری آب را در ماشین خود می گذارد و با خود حمل می کند که به نحوی حرارت می بیند و موادی از آن آزاد می شود که نازایی را در پی دارد.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر لیوان های یکبار مصرفی که تا پیش از این  بسیار استفاده می شد و خوشبختانه به دلیل آگاهی مردم الان کمتر استفاده می شود و لیوان های کاغذی جایگزین آنها شده، با حرارت دیدن و یا ریختن چای در آن مواد سفید رنگ و شفافی روی آن شناور می شود که همان مواد آزد شده عامل نازایی ها است./منبع :بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا