محیط زیست

گرمایش جهانی می تواند کربن موجود در خاک مناطق استوایی را آزاد کند

گرم شدن خاک در مناطق گرمسیری باعث می شود که میکروب ها دی اکسید کربن را از خاک خارج کنند.

آزمایشی که برای شبیه سازی دمای مورد انتظار در دهه های آینده، خاک زیر یک جنگل بارانی گرمسیری را گرم کرد، نشان داد که خاکهای گرمتر، نسبت به مناطقی که در معرض گرما قرار ندارند، ۵۵ درصد دی اکسید کربن ببشتری آزاد می کنند.  

اگر نتایج این مطالعه در سراسر مناطق گرمسیری اعمال شود، ممکن است بسیاری از مقادیر کربن ذخیره شده در زیر زمین با گرم شدن آن آزاد شوند.  

اندرو ناتینگهام، اکولوژیست دانشگاه ادینبورگ، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت می گوید: میزان انتشار کربن بسیار زیاد است. این یک خبر بسیار بد است.  

سطح نازکی از خاک که بخش اعظمی از سرزمین های کره زمین را در بر می گیرند، مقادیر زیادی کربن را در خود ذخیره کرده اند که در مجموع این مقدار بیشتر از همه گیاهان و اتمسفر ترکیبی است.  

این کربن، انبوهی از باکتری ها و قارچ ها را تغذیه می کند.بسیاری از این میکروب ها در دماهای گرم تر فعال می شوند و هضم و تنفس آنها افزایش می یابد.  

در راستای تلاش برای پیش بینی آینده، اکولوژیست ها در اوایل دهه ۱۹۹۰، شروع به ساخت دستگاه هایی کردند که خاک را بصورت مصنوعی گرم می کرد.  

چنین آزمایشاتی در جنگلهای معتدل و شمالی نشان داد که خاکهای غنی از کربن تقریباً همیشه در هنگام گرم شدن، دی اکسید کربن آزاد می کنند.

  در سال ۲۰۱۶، گروهی از محققان تخمین زدند که تا سال ۲۰۵۰، خاک ها می توانند به اندازه کشوری مانند ایالات متحده آمریکا کربن آزاد کنند.

آن ها تخمین می زنند اگر کل مناطق گرمسیری رفتاری مشابه داشته باشند، ۶۵ میلیارد تن کربن تا سال ۲۱۰۰ آزاد خواهد شد. یعنی بیش از شش برابر میزان انتشار سالانه همه منابعی که با انسان مرتبط است./زیست انلاین

منبع: the new york times

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا