اخبار

حل مشکل آب آشامیدنی در ۳۰ دقیقه با نور خورشید

آب شرب تمیز یکی از نیازهای اساسی زندگی است.با این حال، بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به آب آشامیدنی مناسب دسترسی ندارند.

این افراد در معرض خطر بیماری های بالقوه کشنده آب مانند حصبه و فلج اطفال هستند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این جمعیت در معرض خطر طی ۵ سال آینده رشد خواهد کرد زیرا بحران آب و هوا مناطق بیشتری را دچار تنش آبی خواهد کرد.

دانشمندان ده ها سال است تلاش می کنند تا این مشکل را حل کنند و در حالی که برخی راه حل ها در شیرین سازی آب موفقیت آمیز بوده اند، اما برخی به به دلیل مصرف بالای انرژی، به یک شبکه انرژی پایدار برای اجرایی شدن نیاز دارند.

اکنون، تیمی از دانشمندان استرالیا و چین راه حل پایداری را ارائه داده اند که به نور خورشید متکی است تا بتواند به جای گرما یا برق، فرآیند تصفیه را انجام دهد.

محققان با استفاده از یک ماده با تخلخل بسیار زیاد، برای مکش نمک از آب شور، توانستند به طور پایدار نزدیک به ۴۰ گالن آب آشامیدنی تمیز را به ازای هر کیلوگرم از یک ماده فلزی بدست بیاورند.

کیفیت این آب آشامیدنی حتی از دستورالعمل های رسمی سازمان بهداشت جهانی نیز بالاتر بود.

رویکرد تیم تحقیقاتی استفاده از منابع فراوان سیاره زمین است: نور خورشید. با استفاده از انرژی خورشیدی، شیرین سازی آب نسبت به روشهای قبلی پایدارتر خواهد بود.

هانتینگ‌ وانگ، رهبر تیم تحقیقاتی می گوید: فرآیندهای نمک زدایی حرارتی با تبخیر، انرژی بر هستند و سایر فن آوری ها، مانند اسمز معکوس، اشکالاتی از جمله مصرف انرژی بالا و استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن غشاء و دفع کلر دارند. نور خورشید فراوان ترین و تجدید پذیرترین منبع انرژی روی زمین است.

این روش برای جوامعی که ممکن است به یک شبکه برق پایدار دسترسی نداشته باشند نسبت به سایر روش های نمک زدایی بهتر خواهد بود

در حالی که نور خورشید بخش مهمی از این فرآیند است، یکی دیگر از بازیگران اصلی، ماده ای است که محققان برای استفاده انتخاب کردند.

این ماده نوعی ترکیب فلزی است که از یونهای فلزی که در یک الگوی کریستالی قرار دارند، تشکیل شده است.

به دلیل ساختار کریستالی منحصر به فرد، این ترکیب، فوق العاده متخلخل است و دارای تعداد شکاف درون خود است که سطح کلی آن را از همه مواد شناخته شده بزرگتر ساخته است.

در واقع به حدی بزرگ است که دانشمندان تخمین می زنند که یک زمین فوتبال می تواند در یک قاشق چای خوری از این ماده قرار بگیرد. ویژگی ای که در مکش نمک از آب بسیار مؤثر است.

محققان پس از آزمایش این ماده در آب شور طبیعی و آب شور مصنوعی دریافتند که این ترکیب در ۳۰ دقیقه قادر است آب کافی را جذب کند و به ازای هر کیلوگرم از این ماده، تقریباً ۴۰ گالن آب آشامیدنی تازه تولید کند./زیست انلاین

منبع: inverse

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا