محیط زیست

گام جدی ژاپن برای مقابله با پلاستیک

یک عدد موز، تخم مرغ آب پز، کوکی های شکلاتی. در فروشگاه های سراسر ژاپن، این کالاها در یک مورد مشترک هستند: آنها به طور معمول در بسته بندی های پلاستیکی فروخته می شوند.

به گفته سخنگوی لوسون، فروشگاه زنجیره ای ژاپنی، مغازه داران بر این باورند که اگر خرید ها در پلاستیک بسته بندی نشوند، تضمین رعایت استانداردهای ایمنی مواد غذایی در زنجیره تأمین سخت است.

از ۵۴۰ میلیارد کیسه پلاستیکی خرید در سراسر جهان در سال، مصرف کنندگان ژاپنی حدود ۳۰ میلیارد از آنها را مصرف می کنند.

برای درک مصرف بالای این کشور، می توان به این نکته اشاره کرد که جمعیت ژاپن دو برابر جمعیت انگلیس است، اما مصرف کیسه های پلاستیکی در این کشور ۱۷ برابر بیشتر از انگلیس است.  در ایالات متحده، به تنهایی ۱۰۰ میلیارد پلاستیک در سال مصرف می شود.

ژاپن در پی تصویب قانونی در سال ۱۹۹۱ تلاش کرده است تا زباله های پلاستیکی خود را کاهش دهد. اما در حالی که سایر کشورها سالها است که برای کنار گذاشتن پلاستیک یکبار مصرف تلاش می کنند، ژاپن تلاش چندانی انجام نداده است.

اما اوضاع در حال تغییر است. دولت ژاپن برای هر کیسه پلاستیکی مبلغی بین ۳ تا ۵ ین تعیین کرد. این روش قبلاً در انگلستان و آمریکا اجرا شده است.

در سطح محلی، برخی از مناطق ژاپن برای کاهش استفاده از پلاستیک اقداماتی انجام داده اند. ساکنان کامیماتسو در جنوب ژاپن، شهری با جمعیت ۱۴۹۰ نفر، از سال ۲۰۰۳ سیاست زباله صفر را در پیش گرفتند. این شهر حدود ۸۰.۷ درصد از ۳۰۱ تن زباله خانگی تولید شده در سال ۲۰۱۹ را بازیافت کرد.

در حالی که قانون پرداخت هزینه برای استفاده از کیسه های پلاستیکی نشانه ای از اقدامات مهم ژاپن برای کاهش مصرف پلاستیک است، کارشناسان معتقدند مبلغ در نظر گرفته شده ممکن است برای کاهش مصرف پلاستیک اثر گذار نباشد./زیست انلاین

منبع: cnn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا