توسعه پایدار

پیشتازی کشورهای اروپایی و آفریقایی در اقدامات اقلیمی / کشورهای اروپایی عقب ماندند

کشورهای آفریقای و آسیایی به هدف اقدامات اقلیمی سازمان ملل رسیده اند.

سیزدهمین هدف توسعه پایدار سازمان ملل، اقدامات اقلیمی است. کشورها باید به پنج هدف از جمله انجام اقداماتی برای کاهش انتشار کربن و سرمایه گذاری در برنامه های مقاومت در برابر آب و هوا دست پیدا کنند. براساس گزارش توسعه پایدار سال ۲۰۲۰، ۴۳ کشور آفریقایی و تعداد بیشتری در آسیا و آمریکای لاتین موفق به دستیابی به این اهداف اقدامات اقلیمی شده اند.

اما در اروپا، مولداوی تنها کشوری است که به این هدف دست پیدا کرده است. در چند سال اخیر و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق پاریس و حذف تعدادی از قوانین زیست محیطی، ایالات متحده آمریکا، به عنوان دومین انتشار دهنده دی اکسید کربن در جهان، از هدف ۱۳ سازمان ملل دور شده است.

نقشه زیر پیشرفت کشورهای جهان را نشان می دهد. مواردی که هر پنج معیار SDG: 13 را کسب کرده اند، سبز هستند و کشورهایی  که هنوز  با چالش های اساسی روبرو هستند با رنگ قرمز مشخص شده اند.

از بین ۱۰ کشور با بیشترین میزان انتشار کربن، فقط هند به اهداف کاهش انتشار دی اکسید کربن مربوط به انرژی، صادرات و واردات دست پیدا کرده است. این ۱۰ کشورکه شامل چند کشوراروپایی هم هستند، ۶۸ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را بر عهده دارند. اگر این کشورها شروع به اقدامات لازم و معنی دار برای مقابله تغییرات آب و هوایی نکنند، هدف توافق پاریس محقق نخواهد شد.

پاکستان که یکی از کشورهایی است که پیش از موعد مقرر در سال ۲۰۳۰، اهداف اقلیمی را برآورده کرده است، می گوید موفقیت این کشور از طریق سرمایه گذاری در انرژی های پاک، وسایل نقلیه برقی، مشاغل سبز و همچنین پروژه های گسترده جنگل کاری و تنوع زیستی به دست آمده است./زیست انلاین

منبع: euronews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا