انرژی‌های پاک

نقش انرژی‌های پاک در مهار کرونا

برخی دانشمندان بر این باورند که تأمین انرژی شهری از طریق آفتاب و باد نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه اقتصاد را از آسیب‌های جبران‌ناپذیر کووید -۱۹ نجات خواهد داد.

شورای شهر سیدنی در استرالیا اعلام کرد که در یک ماه اخیر مبلغ ۶۰ میلیارد دلار برای تامین انرژی سبز هزینه کرده که این اقدام بزرگ‌ترین کار شده در این خصوص، در تاریخ استرالیا تا امروز بوده است. البته مقامات رسمی استرالیا این اقدام را تنها برای ایجاد آینده سبز شهر سیدنی انجام نداده‌اند بلکه با تأمین انرژی تجدید پذیر قصد دارند به رهایی از وضعیت ناشی از شیوع کرونا با سرعتی بیشتر دست یابند. این در حالی است که گزارشات ارائه شده از سوی صندوق جهانی طبیعت حاکی است که بهبود اقتصادی ناشی از تولید انرژی تجدید پذیر حدود سه برابر بیشتر از بهبود اقتصادی مبتنی بر سوخت فسیل، به کارآفرینی منجر می‌شود. تحقیقات شده در شهرهای مختلف استرالیا نتایج مشابهی در خصوص نقش انرژی سبز در افزایش کارآفرینی و به دنبال آن بهبود اقتصادی، در کنار دیگر مزایای مهم آن، نشان داد.

سیدنی پیشرو در استفاده از انرژی تجدیدپذیر

در حال حاضر، حدود سه چهارم انرژی کلانشهر سیدنی از بزرگترین نیروگاه باد این کشور تأمین می‌شود و ۳۰ درصد باقیمانده را نیروگاه خورشیدی واقع در شهر واگا واگا فراهم می‌آورد. در واقع انرژی مورد نیاز تمام دارایی‌های شهر نظیر استخرهای شنا، کتابخانه‌ها، زمین‌های فوتبال، ایستگاه‌های راه‌آهن، انبارها و ساختمان‌های اداری از انرژی تجدید پذیر تأمین می‌شود که این امر به ذخیره ۵۰۰ هزار دلاری در هر سال، دست کم تا یک دهه آینده برای سیدنی منجر خواهد شد. از نظر مقامات رسمی این شهر، تأمین صددرصد انرژی شهری از طریق انرژی سبز برای مبارزه با آلاینده‌های هوا و حفظ سلامت شهروندان امری ضروری است و می‌تواند به مهار سریع‌تر شیوع ویروس کرونا کمک کند.

انرژی بادی در ملبورن

شهر استرالیایی ملبورن نیز که اخیراً بر تلاش‌های بی‌وقفه خود برای شکست کرونا افزوده، به امید اینکه انرژی سبز نقش مهمی در بهبود کنترل شیوع بیماری کووید -۱۹ ایفا می‌کند، در حال افزایش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر شهری است. آرون وود، معاون شهردار ملبورن ادعا کرده است که سرمایه‌گذاری در انرژی سبز می‌تواند علاوه بر افزایش فرصت‌های شغلی برای شهروندان در رونق اقتصادی پساکرونا نیز نقش داشته باشد.

در توافقنامه‌ای بین سران کلانشهر ملبورن قرار شد در منطقه ویکتوریا از انرژی باد برای دانشگاه‌ها و مراکز تجاری نظیر ۱۴ مرکز خرید، ۹ ساختمان اداری، هفت دانشکده و چهار کارگاه تولیدی استفاده شود. این فرآیند قرار است از ماه بعد به مرحله اجرا درآید که بخش اعظم انرژی بادی را نیروگاه بادی جنوب منطقه مسکونی بالان و بقیه انرژی را نیز نیروگاه ویکتوریا تأمین خواهد کرد.

نیوکاسل، پیشرو در استفاده از انرژی خورشیدی

اعضای شورای شهر نیوکاسل ادعا کرده‌اند که در استفاده از انرژی تجدید پذیر بسیار موفق عمل کرده‌اند، چرا که اولین نیروگاه خورشیدی شهر تقریباً بیش از دو برابر درآمد سالانه انرژی تولید کرده است. این نیروگاه که در مرکز مدیریت ضایعات Summerhill واقع شده، از نوامبر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و با استفاده از مواد زائد انرژی برق تولید کرده و در بازار عرضه می‌کند و از اواسط نوامبر و پایان آوریل بیش از ۴۲۰ هزار دلار از این طریق کسب درآمد داشته است.

پاندمی کرونا با وجود تمام وحشت‌ها و سوگ‌هایی که بر زندگی بشر تحمیل کرد، اما او را به سوی واکنش موفقیت‌آمیز در مقابل مشکلاتی که پیش از این دنیای اطراف را تحت تأثیر قرار می‌داد و ظاهراً غیر قابل برطرف شدن بود، سوق داده است. پیش‌بینی می‌شود دنیای پساکرونا را زیرساخت‌هایی سبز فرا گیرد که این کار نه تنها انتشار گاز کربن را به حداقل می‌رساند، بلکه به افزایش کارآفرینی و فرصت‌های اقتصادی منجر خواهد شد./ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا