محیط زیست

یک اقیانوس جدید در آفریقا در حال شکل گرفتن است

اندازه گیری جدید ماهواره ها، ابزارهای ارزشمندی را برای بررسی شکاف تکتونیکی در یکی از مناطق بی نظیر زمین شناسی کره زمین ارائه کرده است.

در یکی از گرمترین مناطق روی زمین، در امتداد مناطق خشک منطقه آفار در شرق آفریقا، نقطه ای وجود دارد که در اعماق زمین، این قاره در حال تجزیه شدن است.

این گستره در بالای محل اتصال سه صفحه تکتونیکی قرار دارد که خیلی آهسته از یکدیگر دور می شوند، یک روند پیچیده زمین شناسی که دانشمندان می گویند سرانجام آفریقا را به دو قسمت تقسیم و اقیانوس جدیدی ایجاد می کند.

در حال حاضر، بارزترین نشانه، یک ترک خوردگی به طول ۳۵ مایل در بیابان اتیوپی است.

سرنوشت تکتونیکی قاره آفریقا برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته است، اما اندازه گیری های جدید ماهواره ای به دانشمندان کمک می کند تا انتقال را بهتر درک کنند و ابزارهای ارزشمندی را برای مطالعه تولد تدریجی اقیانوس جدید در یکی از بی نظیرترین نقاط زمین شناسی کره زمین ارائه می دهند.

این تنها مکان روی زمین است که می توانید مطالعه کنید که چگونه شکاف قاره ای به شکاف اقیانوسی تبدیل می شود. تخمین زده می شود که اقیانوس جدید آفریقا حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون سال طول بکشد تا شکل بگیرد، اما موقعیت غنی منطقه آفار در مرز صفحات نوبی، سومالی و عربی، این منطقه را به یک آزمایشگاه منحصر به فرد برای مطالعه دقیق فرآیندهای تکتونیکی تبدیل کرده است.

پوسته زمین از ده ها صفحه بزرگ تکتونیکی تشکیل شده است که به شکل صخره ای و نامنظم هستند که دائماً به یکدیگر فشار می آورند و یا بر رو یا زیر یکدیگر می لغزند.

طی ۳۰ میلیون سال گذشته، صفحه عربی در حال دور شدن از آفریقا است، فرایندی که دریای سرخ و خلیج عدن را بین دو خشکی متصل به هم بوجود آورد./زیست انلاین

منبع: nbcnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا