گزارش محیط زیست

قطره هایی که آب می روند!

دست‌کم ۶۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل داده است و تمامی سلول‌های زنده برای ادامه حیات و انجام وظایف خود به آب نیاز دارند.به‌نظر می‌رسد که حداکثر زمانی که یک شخص قادر است بدون آب زنده بماند، یک هفته است.

در روزهای دشوار کرونایی و گرمای هوا با افزایش مصرف آب، اهمیت این مایه حیات برای انسان صدچندان می کند.اما مصرف بی رویه و تصور بی انتها بودن منابع آبی ناقوس ترسناک هشدار کم آبی را به صدا درآورده است.

تصور حتی چند ساعت بی آبی غیرقابل تحمل است

یک شهروند ارومیه ای با اشاره به دیدگاهش به بحران کم آبی افزود: تصور حتی چند ساعت بی آبی در چنین شرایطی که کرونا و گرما سایه انداخته هم غیرقابل تحمل است.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا به جرات هر مشترک خود به راحتی میتواند تخمین بزند که مصرف آب روزانه اش بالا رفته گفت: دائم از رادیو، تلویزیون در مورد کمبود آب خبرهایی می شنویم اما تحمل مشقات یک روز بی آبی درک اهمیت وجود این نعمت خدادادی را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه با وجود ۲ کودک قطع آب در بعضی روزا مشکلات فراوانی برایم فراهم می کند، اظهار کرد: بیشتر روزها به دلیل افت فشار آب در ساختمان و مصرف آب توسط همسایه ها با مشکلی جدی مواجه می شوم و مجبورم برای شستشوی لباسها با ماشین لباسشویی که نیازمند فشار آب متناسبی است، معطل شوم.

این بانوی ۴۵ ساله ادامه داد: با آغاز فصل گرما و افزایش تصاعدی مصرف آب، بی شک مشکل قطعی یا افت فشار آب بیش از فصل سرما رخ خواهد داد که  برای برون رفت ازاین مشکل صرفه جویی لازم است.

اگر بهای هنگفتی برای آب مصرفی پرداخت می کردند قدر آب را بیشتر می دانستند

احمدی شهروند دیگر ارومیه ای نیزبا بیان اینکه از زمانی که به یاد دارم در مدرسه از کمبود آب و نحوه درست مصرف کردن آن صحبت شده افزود: متاسفانه بسیاری از افراد اصلا به این موضوع اهمیت نمی دهند.

وی با ابراز تاسف از هدر رفت آب گفت: بارها همسایه هایمان برای شستن خودرو خود شیرآب را باز رها کرده اند که با وجود نذکر نیز اهمیتی نمیدهند و می گویند بهایش را پرداخت می کنیم!

این شهروند  اظهار کرد: شاید یکی از مواردی که مردم به مصرف آب اهمیت نمی دهند همیشه در دسترس بودن آن است اگر همانند بسیاری از کشورهای دیگر برای آب خوراکی خود هزینه هنگفتی پرداخت می کردند و هر زمان با باز کردن شیر آب شاهد جاری شددن آب تصفیه شده و با کیفیت نبودند قدر این نعمت الهی را بیشتر می دانستند.

مادر خانواده ای دیگر در گفت و گو با ایسنا با توصیف یک روز بدون آب در ایام کرونای خود گفت: یکروز صبح که مثل همیشه برای انجام امورات منزل وارد آشپزخانه شدم صدای خورخور شیر آب وحشت تمام وجودم را فراگرفت.

وی ادامه داد: با امید اینکه نهایتا تا یک ساعت آب وصل می شود زمان گذراندم اما نزدیک ظهر بود و برای تهیه غذا نیازمند آب بودم با هزاران امید به سمت شیر اب رفتم آب دریغ از یک چکه آب.

غفاری استرس و خشم ناشی از بی آب خود را غیر قابل وصف عنوان کرد و گفت: اگرچه با تهیه اب بسته بندی از مغازه تاحدودی رفع نیاز شد اما تا وصل شدن آبی که زمانی با این تصور که هروقت اراده کنیم آب داریم، به راحتی هدرش می دادم جهنمی وصف نشدنی را تجربه کردم.

وی با بیان اینکه ایام کرونا باعث افزایش میزان شستشو و مصرف آب شده است، گفت: بعداز تجربه آن روز تا حد ممکن با رعایت اصول صحیح شستشو در مصرف آب صرفه جویی می کنم.

این باوی ارومیه ای اظهار کرد: مطمئنا هر شهروندی در طول زندگی خود با مشکل قطعی و بی ابی در طول ساعاتی از روز مواجه شده است اما متاسفانه گاه فراوانی نعمت باعث می شود از میزان ارزشمندی ان نعمت غافل شویم.

مشترکین خانگی استان، ۹۰ درصد مصرف آب را دارند

مقداد اسکندرپور سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آب فاضلاب آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مشترکین خانگی استان، ۹۰ درصد مصرف آب را دارند، اظهار کرد: مشترکین آب در سطح شهرها و روستاهای استان، به طور متوسط روزانه ۶۶۰ هزار متر مکعب آب مصرف می کنند.

وی با اشاره به تعداد مشترکین آب شهری و روستایی استان افزود: در حدود ۹۶۲ هزار مشترک آب شهری و روستایی در استان وجود دارد.

سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آب فاضلاب استان با اعلام افزایش ۵ درصدی مصرف آب در استان در سال جاری، گفت: از نظر تامین آب شرب در شهرهای استان مشکلی وجود ندارد و در ۵ شهر، وضعیت تولید و مصرف آب، مساوی است. 

اسکندرپور با پیش بینی افزایش مصرف آب در استان همزمان با فصل گرم، اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغی صرفه جویی آب در رسانه ها، خرید و توزیع لوازم کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی و پرمصرف، اجرای برنامه مانور تعمیر شیرآلات دارای نشتی اماکن عمومی، چاپ و توزیع برشور وصدور اخطار به مشترکین پرمصرف را از جمله برنامه های شرکت آب  و فاضلاب آذربایجان غربی برای مدیریت مصرف آب در فصل گرم و پیک مصرف اعلام کرد.

شیوع ویروس کرونا عامل افزایش مصرف آب در شرایط فعلی است

خسروزاده، سرپرست امور آب و فاضلاب ارومیه در گفت و گو با ایسنا از افزایش ۱۵۰ لیتری آب شرب در این شهر خبر داد و گفت: میزان تولید آب در شهر ارومیه در حال حاضر از تمامی منابع تولید ۲۷۳۰لیتر در ثانیه است.

وی اظهار کرد: با وجود افزایش مصرف آب توسط مشترکین، در حال حاضر هیچگونه مشکلی از بابت تولید و تامین آب شرب در سطح شهر ارومیه وجود ندارد..

خسروزاده با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب به عنوان نعمت خدادای گفت: لزوم مدیریت مصرف از سوی شهروندان و مشترکین بسیار حائز اهمیت است که تحقق این امر نیز با همکاری کامل شهروندان و اطلاع رسانی روش های کاهش مصرف آب از طریق رسانه های گروهی میسر خواهد بود..

وی افزود: کاهش شدید نزولات جوی و افت زیاد سطح آبهای زیر زمینی و کمبود منابع تأمین آب مطمئن طی سالهای اخیر، افزایش شدید هزینه های استحصال، انتقال، ذخیره و توزیع آب، به مهمترین و اصلی ترین دغدغه کشور  تبدیل شده است.

، سرپرست امور آب و فاضلاب ارومیه گفت: علی رغم وجود چنین مشکلاتی در تأمین آب و صرف هزینه های کلان، قدر این نعمت بی بدیل الهی دانسته نشده و فرهنگ صرفه جویی و مصرف صحیح آب هنوز جایگاه اصلی خود را در بین آحاد مختلف مردم و جامعه پیدا نکرده است.

سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان ارومیه، شیوع ویروس کرونا را عامل افزایش مصرف آب در شرایط فعلی عنوان و اظهار کرد: با رعایت موارد صرفه جویی در هنگام شستن دست ها، علاوه بر تامین بهداشت فردی، از هدررفت آب نیز جلوگیری خواهد شد.

وضعیت میزان ذخیره و مصرف آب در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی نشان دهنده اینست که با معضل جدی کم ابی مواجهیم . روزانه از طریق رادیو، تلویزیون و فضای مجازی برنامه ها و محتوی های مختلف برای فرهنگسازی مصرف صحیح آب تولید می شود اما مصرف بی رویه و هدر رفت آب توسط برخی شهروندان بی ملاحظه و عدم توجه شان به صدای آژیر کم آبی که از مدتها پیش به صدا درآمده  کشور و استان را با بحرانی جدی مواجه کرده است.امید است تا دیر نشده از خواب غفلت بیدار شویم../ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا