محیط زیست

قطب جنوب طی ۳۰ سال گذشته سه برابر میانگین جهانی گرمتر شده است

یک مطالعه جدید نشان داده است که قطب جنوب طی ۳۰ سال گذشته بیش از سه برابر میانگین جهانی گرم شده است. این گرم شدن می تواند پیامدهای زیادی برای ذوب شدن صفحات یخی قطب جنوب، زندگی دریایی در منطقه و افزایش سطح دریاها داشته باشد.

این مطالعه که در مجله Nature Climate Change منتشر شده است، نور جدیدی را بر دورافتاده ترین منطقه روی زمین تاباند. در حالی که دانشمندان سالهاست می دانند مناطق بیرونی قطب جنوب در حال گرم شدن است، قبل از این تصور می کردند قطب جنوب از افزایش دمای جهانی در امان است.

کایل کلم نویسنده این مقاله می گوید: این نشان می دهد که گرمایش زمین جهانی است و راه خود را به سمت این مناطق دور از دسترس باز کرده است.

کلم و تیمش داده های ایستگاه هواشناسی در قطب جنوب و همچنین مدل های آب و هوا را برای بررسی گرم شدن فضای داخلی قطب جنوب بررسی کردند. آنها دریافتند که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۸ ، قطب جنوب طی این ۳۰ سال حدود ۱.۸ درجه سانتیگراد (۰.۶ درجه سانتیگراد به ازای هر دهه) گرم شده است که این مقدار سه برابر میانگین جهانی افزایش دما است.

این محققان گفتند که علت اصلی این گرم شدن، افزایش دمای سطح دریاها در هزاران مایل دورتر، در مناطق استوایی است.

در سال های اخیر دمای بالا در سایر قسمت های مختلف قطب جنوب ثبت شده است و این گرم شدن عواقب جدی به ویژه برای میلیون ها نفر از ساکنان سواحل در جهان که در معرض خطر افزایش سطح آب دریا قرار دارند، به همراه دارد.

طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، صفحات یخی قطب جنوب حاوی آب کافی برای افزایش سطح دریاها تا ۲۰۰ فوت هستند./زیست انلاین

منابع: cnn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا