محیط زیست

هوای گرم سیبری یک نشانه نگران کننده است

به گفته محققان آب و هوا، هوای گرم غیر معمول و طولانی مدت سیبری یک “علامت نگران کننده” است.

طبق تحقیقات سرویس تغییرات آب و هوای کپرنیک (C3S) که یک برنامه وابسته به کمیسیون اروپا است، دمای سطح سیبری تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین ماه گذشته بود که این منطقه را تبدیل به گرم ترین منطقه روسیه در ماه می از سال ۱۹۷۹ می کند. یافته های C3S نشان می دهد که آب و هوای گرم سیبری در حالی است که جهان گرمترین ماه می خود را گذراند.

به گفته ی مارتین استندل، محقق تغییرات اقلیمی، انحراف دما در شمال غربی سیبری در ماه گذشته تنها در صورتی که مربوط به تغییرات اقلیمی نباشد تنها یکبار در ۱۰۰ هزار سال اتفاق می افتد. اما در سیبری، فقط ماه می نبود که گرمتر از حد معمول بود. این منطقه دوره هایی از دمای هوای بالاتر از سطح متوسط را در طول زمستان و بهار به خصوص در ژانوی تجربه کرد.

به نظر می رسد دمای بالای هوا از قبل تأثیرات منفی گذاشته است. در اوایل ماه جاری میلادی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از ریختن ۲۰ هزار تن سوخت داخل رودخانه در نزدیکی یک نیروگاه، وضعیت اضطراری در شهر نوریسک سیبری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، احتمالاً پایه مخزن ذخیره سازی به دلیل ذوب شدن لایه منجمد زیر سطح زمین، دچار مشکل شد و خطراتی را که گرم شدن دمای هوا برای زیرساخت ها و اکوسیستم های قطب شمال ایجاد می کند، کاملا نشان داد.

براساس برآوردهای رسمی روسیه، سال گذشته، آتش سوزی ها در قطب شمال در سطح بی سابقه ای اتفاق افتاد و حجم زیادی گازهای گلخانه ای را روانه جو کرد./زیست انلاین

منبع: cnn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا