بهینه سازی مصرف آب

در حوزه حکمرانی آب، محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند تهیه نقشه راه هستیم

عضو اندیشکده آب و محیط زیست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در حوزه حکمرانی آب، محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند تهیه نقشه راه هستیم، در غیر این صورت سند الگو در این حوزه اجرایی نخواهد شد.

 دکتر عباسقلی جهانی در چهارمین روز نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار شد، با موضوع مفاهیم و تدابیر پیشرفت و حکمرانی آب، محیط زیست و منابع طبیعی در اندیشکده آب و محیط زیست، اظهار کرد: باید توجه داشت که ایجاد تحول در حکمرانی آب که یکی از ابزار اصلی آن، مدیریت و مبانی مدیریت یکپارچه منابع آبی است، با یک فرآیند زمانبر روبرو خواهیم بود. این کار اصلا به تعویض یک قطعه در یک سیستم شباهت ندارد. 

وی ادامه داد: این فرآیند، فرآیندی تکاملی و مارپیچی است؛ به این معنا که باید از یک نقطه آغاز و مراحل آن را طی کرد و باز به نقطه اول باز گردیم، با این تفاوت که وارد چرخه تکاملی بالاتر می‌شویم. دراین فرآیند باید به این پنج مولفه شامل ضرورت شناسایی روندهای گذشته حکمرانی آب، مسئله‌یابی آب، اجرای برنامه و ارزیابی و ارزشیابی فعالیتها توجه ویژه داشت و آنها را در طول زمان دنبال کرد.

عضو اندیشکده آب و محیط زیست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: اما فرآیند مارپیچ‌ها چگونه باید طی شود؟ در مارپیچ اول باید به پیش‌نیازها و پلتفرم‌ها توجه کنیم؛ به عبارت دیگر اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل را در این حوزه شناسایی کنیم. به طور مثال باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا در ساختار نظام اعتقادی به تغییر و تحول وجود دارد؛ یعنی اجماع ملی در این مورد وجود دارد؟ در صورت مشخص شدن این مهم و ابزارهای تحقق آن به سه سال زمان نیاز دارد. در مارپیچ دوم دوره گذار را خواهیم داشت. در این دوره باید پلتفرم‌ها را عملیاتی کنیم تا وضعیت نامناسب فعلی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را تغییر دهیم. این دوره به دو برنامه پنج ساله نیاز دارد.

جهانی تصریح کرد: ۶۰ سال است که در یک وضعیت درجا زده‌ایم، برای تغییر این وضعیت حداقل به دو برنامه پنج ساله نیاز داریم. نیازمند تهیه نقشه راه هستیم. اگر قید زمان نداشته باشیم، اندیشکده‌های مرکز الگو باید بتوانند دراین حوزه به اعلام نظرات کارشناسی بپردازند؛ اما اگر محدودیت زمانی وجود داشته باشیم، باید در خود سند این مسئله پیش‌بینی شود. البته در حوزه تهیه نقشه راه به توفیقات خوبی رسیده‌ایم. تشکیل شورای گفت‌وگوی ملی را به مجلس پیشنهاد دادیم و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی این پیشنهاد است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا