محیط زیست

کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای در انگلستان با حمل‌ونقل برقی

محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت اعلام کردند: با جایگزینی تمامی خودروها در انگلستان با وسایل نقلیه برقی مانند نیسان لیف و تسلا مدل سه، ۱۲ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت.

به گزارش ادی نت، حمل‌ونقل یکی از موضوعات موردبحث در انگلستان به‌منظور به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است. در حال حاضر در انگلستان وسایل حمل‌ونقل بیشتر از هر بخش اقتصادی دیگر گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند و دولت این کشور به‌منظور کاهش تولید این گازها در این بخش تدابیری اندیشیده است.

دانشگاه مذکور به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده که حاکی از آن است که با برقی شدن ۳۲ میلیون وسیله حمل‌ونقل مسافربری باعث کاهش ۱۴ درصدی کربن دی‌اکسید می‌شود.

محققان معتقدند درحالی‌که این امر موجب افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصارف برقی می‌شود اما این مورد با افزایش متوسط ۲.۱ درصدی همراه می‌شود و در کل موجب ۱۲ درصد کاهش در انتشار کربن خواهد شد.

بر اساس تحقیق شرکت خدمات حرفه‌ای پی دبلیو سی انگلستان برای اجرای قانون صفر درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ باید سالانه میزان کربن را ۱۰ درصد کاهش داد این درحالی است که در حال حاضر این میزان کمتر از ۴ درصد است.

محقق این تحقیق، جورج میلو اظهار کرد: این یافته‌های امیدوارکننده نشان می‌دهد چه میزان تاثیر با تبدیل خودروها به خودرو برقی ایجاد خواهد شد. با شیوع بیماری کووید -۱۹ شاهد گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد محیط‌زیست از کاهش میزان احتراق موتور سود برده است. زمانی که این کشور به‌طور کامل استفاده از خودروهای برقی را جایگزین کند، کاهش چشمگیری در تولید کربن دی‌اکسید خواهیم داشت.

افزایش سفرهای جاده‌ای

نتایج تحقیق نشان داد، با جایگزینی وسایل نقلیه برقی میزان انتشار این گاز در حمل‌ونقل بیش از ۴۲ درصد کاهش می‌یابد.

برای اولین بار در انگلیس از فروش وسایل حمل‌ونقل آلوده‌کننده، خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۴۰جلوگیری می‌شود. البته مشاوران ۵ سال را یعنی تا سال ۲۰۳۵ اجازه فروش خودروهای هیبریدی را اعلام کردند.

 آمار و ارقام وزارت حمل‌ونقل این کشور نشان می‌دهد، سال گذشته ۳۸.۹ میلیون وسیله حمل‌ونقل در جاده‌ها تردد داشتند که از این تعداد ۳۲ میلیون آن‌ها خودروهای شخصی بوده‌اند. بااین‌وجود جایگزینی وسایل حمل‌ونقل برقی با ثبت‌نام‌های جدید که به ۲۷هزار مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده همچنان رقم پایینی است.

دوستداران کره زمین، وزارت حمل‌ونقل را به اجرای چارچوب‌های سیاسی مبنی بر اولویت قرار دادن توسعه کوتاه‌مدت اقتصادی در برابر کاهش میزان کربن دی‌اکسید در بلندمدت متهم کرده‌اند. این چارچوب‌ها شامل راهبرد سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، راهنمایی شبکه‌های جاده‌های اصلی و برنامه‌های راهبردی حمل‌ونقل غیر ملی است. ازآنجایی‌که سال گذشته این پویش، گزارشی با جزئیات در مورد این نگرانی‌ها صادر کرد، دولت مبلغ ۲۷ میلیارد پوند را به جاده‌های جدید اختصاص داده است.

 این گروه  اعمال سیاست‌های متمرکز به آب‌وهوا در موارد اخیر ازجمله راهبرد رشد پاکسازی جاده به سمت انتشار صفر (راهبردهایی که طی آن تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از وسایل حمل‌ونقل کاهش پیدا می‌کند) را تایید می‌کند اما استدلال می‌کند که این مکان‌ها بیش‌ازحد بر روی جذب وسایل نقلیه برقی کوچک تمرکز می‌کنند و در کاهش سفرهای جاده‌ای کافی نیستند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا