محیط زیست

رهبر جهانی بازیافت، عاجز در بازیافت پلاستیک خودروها

 در سوئد هیچ پلاستیکی از اتومبیل‌های اوراقی بازیافت نمی‌شود، با این وجود، این کشور همچنان رهبر جهانی بازیافت معرفی می‌شود و میزان زباله آن به صفر نزدیک است.

به نقل از رادیو سوئد، شاید تعجب کنید که چرا سوئد که قهرمان بازیافت جهانی است، در بازیافت پلاستیک از اتومبیل‌های اوراقی مشکل دارد.

صنعت خودرو این کشور ادعا می‌کند، انجام چنین کاری سودآور نیست. علت این موضوع، یافتن خریدار برای قطعات پلاستیکی خودروهاست که بسیار دشوار است.

ماتیاس برگمن، مدیر عامل سازمان تجارت صنعت خودرو، اظهار کرد:” از آنجا که هیچ بازاری برای پلاستیک‌های حاصل از اتومبیل‌های اوراقی وجود ندارد، این بازار سودآور نیست.”

اما طبق اعلام سازمان بازیافت در بلژیک، ۶۰ درصد از تمام پلاستیک‌های اتومبیل‌های اوراقی قابلیت بازیافت دارد.

پلاستیک به همراه سایر مواد قابل‌احتراق سوزانده می‌شود و این روند، تأثیر محیطی دارد.

بر اساس برنامه تبدیل ضایعات انرژی سوئد، سوختن زباله باعث گرم شدن بیش از یک‌میلیون خانه در این کشور می شود و دود حاصل از زباله‌های سوخته شده از طریق فیلترهای خشک و آب تصفیه می‌شود.

خاکسترهای باقی‌مانده در این روند هم برای ساخت فلز استخراج می شود و بقیه مواد هم در ساخت‌وساز جاده استفاده می‌شود. در پایان، تنها یک درصد از سوخت باقی‌مانده به هدر می‌رود.

اما ازآنجاکه نیمی از تمام زباله‌های خانگی در سوئد برای تولید انرژی سوخته می‌شود، این روند به‌طور کامل دوستدار محیط‌زیست نیست.

محققان گفتند: باید جایگزینی مناسب برای سوزاندن پلاستیک‌های اتومبیل‌های اوراقی ارائه شود.

کشور سوئد با فناوری‌های پیشرفته می‌تواند ۹۹ درصد از تمام زباله‌های تولیدشده در این کشور را بازیافت کند و یک درصد از آنها را به محل دفن زباله ارسال کند و انقلابی در این زمینه داشته باشد. این کشور باید اکنون به فکر واردکردن زباله از دیگر کشورهای اروپایی برای بازیافت باشد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا