اخبار

شهر تالابی خمیر بزودی درثبت جهانی قرارمی‌گیرد

رییس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه گفت: همه مقدمات و شرایط لازم برای ثبت جهانی شهر تالابی خمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران انجام شده و بزودی درفهرست جهانی قرارمی‌گیرد.

عباس گلریز در مراسم رویداد روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر افزود: آماده هستیم در وزارت امورخارجه و دبیرخانه کنواسیون رامسر شهر تالابی بندرخمیر وهمه شهرستان‌های تالابی کشور که قالبت جهانی شدن را دارند، به ثبت برسانیم.
وی با اشاره به اینکه کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه تالاب‌ها به سمت احترام به دانش سنتی و بومی گام برمی‌دارند، بیان داشت: نحوه‌ی رفتار جوامع محلی و مردم شهر تالابی بندرخمیر با زیست بوم این منطقه (با تالاب‌ خورخوران) مطابق با آیین‌های بومی و سنتی بوده که همواره مورد تایید جهانی قرار گرفته است.
رییس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه اظهارداشت: اقدامات خوبی در زمینه‌های محیط زیستی و گردشگری در شهر تالابی بندرخمیر صورت گرفته که این اقدام دست ما برای مطرح شدن تالاب‌های ایران درنشست‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوط به حوزه زیستی بازگذاشته است.
گلریز بابیان این‌که در ورودی شهر تالابی خمیر تابلوها و دیوار نگاره‌های خوبی در رابطه با حفظ وحراست از محیط زیست نصب شده است، گفت: این اقدام، احساس محیط زیستی خوبی را به انسان دست می‌دهد که جای قدردانی دارد.
وی ابرازداشت: جوامع محلی می‌توانند بهترین کمک را به حوزه تالاب‌ها داشته باشند که دراین راستا وزارت امور خارجه به همراه دولت از حضور این جوامع در سازمان‌های بین المللی حمایت می‌کند. 
وظیفه سفارتخانه‌ها نشان دادن جاذبه‌های گردشگری به توریست‌های خارجی است
رییس اداره محیط زیست وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: سفارت‌خانه‌ها وظیفه دارند در چارچوب قوانین ومقررات کشور و رهنمودهای وزارت گردشگری، جاذبه‌های گردشگری ایران را به توریست‌های خارجی نشان دهند.
گلریز یادآورشد: وظیفه گردشگری برعهده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما درعین حال وزارت امورخارجه به‌عنوان این که مسوولیت سیاست خارجی را برعهده دارد، با وزارت گردشگری و سایر نهادهای مربوطه در زمینه جذب گردشگر تعامل می‌کند.
وی گفت: یکی از مواردی که اداره محیط زیست وزارت امور خارجه می‌تواند برای جذب گردشگر اقدام کند؛ تبلیغ در نشست‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوط به تالاب‌ها و تنوع زیستی است. 
این مقام محیط زیستی در خصوص جهانی شدن تالاب‌های ایرانی گفت: تعداد زیادی تالاب با اهمیت بین‌المللی در کشور داریم که بخشی از این تالاب‌ها جهانی شده و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده است و هرکس که کار محیط زیستی انجام می‌دهد با این فرایند آشناست.
در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.
براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.
روز جهانی تالاب‌ها برای نخستین بار درسال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه‌های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برگزارمی‌‍شود.
سال گذشته نیز همایش بزرگ روز جهانی تالاب‌ها به‌صورت ملی با استقبال گسترده علاقه‌مندان در بندرخمیر برگزار شد. در این همایش چهره‌های شاخصی همچون رییس سازمان محیط زیست کشور، مدیر دفتر حفاظت از تالاب‌ها، استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان در کنار دیگر مسوولان ملی، استانی، محلی و سمن های محیط زیستی دیده می‌شد.
بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار قراردارد.
شهرستان بندرخمیر در ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است
./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا