گفت وگو

سرلوحه کار کالسیمین ” حرکت در مسیر توسعه و اقتصاد سبز “

در گفت‌وگو با مدیر HSE کالسیمین مطرح شد.

شرکت کالسیمین شرکتی شناخته شده برای فعالان معدنی و صنایع معدنی است، این شرکت با سابقه بیش از ۴۷ سال فعالیت در صنعت سرب و روی بزرگترین شرکت تولید کننده کنسانتره و شمش روی کشور می باشد و عمده فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع کنسانتره سرب و روی و تولید شمش روی می باشد. که در بورس پذیرفته شده است.عمده محصولات شرکت، شمش روی و کنسانتره سرب می باشد.

در هجدهمین نمایشگاه محیط‌زیست این شرکت غرفه‌ای در پاویون استان زنجان داشت و کارشناسان محیط‌زیست این شرکت پاسخگو مراجعه‌کنندگان بودند. در حاشیه این نمایشگاه گفت‌و گویی با مدیر HSE این شرکت داشتیم و به مباحث محیط‌زیستی این شرکت پرداختیم که در ادامه مطالعه می‌نمایید.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

سعید کشتکار داداشی مدیر HSE (مباحث ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست) مجموعه شرکت کالسیمین هستم.

شرکت کالسیمین و فعالیت‌های محیط‌زیستی‌اش را معرفی کنید؟

شرکت کالسیمین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره سرب و شمش روی در خاورمیانه است و کارخانه‌های روی زنجان، روی دندی و کارخانه تغلیظ سرب و روی واقع در مجتمع دندی از زیرمجموعه‌های این شرکت هستند.

ازجمله اقدامات محیط‌زیستی شرکت کالسیمین خود اظهاری‌های سالیانه و فصلی و پروژه‌های در دست اقدام و یا اجرا شده‌ای مانند:

تصفیه فاضلاب انسانی که در گذشته ظرفیت اسمی آن کم بود که با احداث این پروژه با ظرفیت روزانه ۷۵ مترمکعب در ۲۴ اسفند ۹۷ راه‌اندازی و شروع شد.

سیستم غبارگیر کارخانه‌های روی دندی و روی زنجان راه‌اندازی شد و با توجه به اینکه سیستم‌های قبلی سیستم‌های اسکرابر بود از کارایی آن‌چنانی برخوردار نبود و حتی بحث جمع‌آوری آب‌های این فرآیند مسائل محیط‌زیستی‌ای ایجاد کرده بود. هم‌اکنون غبارهای تولیدی و پس از راه‌اندازی این غبارگیرها در رنج استاندارد محیط‌زیست است.

در معدن انگوران فن و غبارگیر جدیدی با اصلاح زاویه پره‌ها طراحی و قرار گرفت که مشکل مکش غبار برطرف شود.

اصول برنامه محیط‌زیست این شرکت به شرح زیر است:

-شناسایی، تعیین و ارزیابی جنبه‌ها و ریسک‌های زیست‌محیطی فعالیت‌ها و عملیات شرکت

-پیگیری امور مربوط به بند ب ماده ۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور- موضوع طرح خوداظهاری در پایش (ارزیابی انطباق با الزامات قانونی)

-جاری‌سازی رویکرد مدیریت تغییر بر اساس ملاحظات محیط‌زیستی

-مدیریت شرایط اضطراری در حوزه محیط‌زیست

-پیگیری و نظارت بر اجرای و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام

اولین بحث محیط‌زیستی را از منظر تغییرات اکوسیستمی و فرسایش خاک معادن آغاز کرده و شما مجموعه کالسیمین مشکلات و عملکرد را بیان نمایید؟

در این رابطه پیروی از اصول اکولوژی در ارتباط با فعالیت‌های صنعتی منجر به تدوین مفهوم شبکه اکولوژیک صنعتی به تقلید از اکوسیستم‌های طبیعی شده است که به نحوی اکوسیستم‌های صنعتی را سازمان می‌دهد، می‌تواند تا حد زیادی در جهت حل مشکلات مربوط به تغییرات اکوسیستمی مفید فایده واقع شود. در این راستا شرکت کالسیمین مانند سایر صنایع مشابه، مواد معدنی را از معادن تحویل و پس از فرآوری کنسانتره پر عیار و در فاز بعدی شمش روی در گریدهای مختلف تولید می‌کند و بخشی از آن تبدیل به پسماند می‌شود که در همین راستا یکی از پروژه‌های بزرگ محیط‌زیستی شرکت کالسیمین راه‌اندازی واحد کیک شویی BZS در سال ۱۳۹۷ می‌باشد که باطله‌های دپو شده کارخانه‌ روی با عیار Zn، ۴ الی ۵ درصد مجدداً در واحد کیک شویی باز فرآوری شده و تبدیل به کنسانتره پر عیار ۱۸ الی ۲۵ درصد Zn می‌شود و این کنسانتره دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردد.

در مورد باطله‌ها صحبت کردید قسمت عمده تحقیقات محیط‌زیستی در معادن بر باطله‌ها و آلایندگی باطله‌ها متمرکز است عملکرد کالسیمین را کامل‌تر بیان نمایید؟

با توجه به وجود روستای انگوران در پایین‌دست شرکت کالسیمین ۳ حلقه چاه مانیتورینگ به‌منظور پایش سلامت آب‌های زیرزمینی به عمق ۸۰ متر که با حضور نماینده محترم محیط‌زیست اقدام گردید تا از سلامت سفره آب‌های زیرزمینی و عدم آلودگی سفره‌های آبخوان در اثر نفوذ شیرابه‌های مربوط به کیک‌های باطله‌ها اطمینان پیدا کنیم؛ تا به امروز نیز هیچ‌گونه نفوذ فلزات سنگین به این آب‌ها را شاهد نبوده‌ایم.

در مورد میزان آلایندگی آب واحدهای زیر مجموع کالسیمین را شرح دهید؟

در واحدهای تولیدی از آب صنعتی جهت انحلال و دوغاب سازی استفاده می‌شود که پس از فرآیند لیچینگ و تصفیه تبدیل به پساب‌های صنعتی شده و به حوضچه‌های ته‌نشینی ایزوله (سد پساب) هدایت می‌شود و بعد از ته‌نشینی رسوبات آن دوباره در خط تولید مورداستفاده مجدد (Reuse) قرار می‌گیرد و این‌طور نیست که به سمت منابع طبیعی آب‌های سطحی یا رودخانه‌ رها شود.

گازهای آلاینده و گردوغبار از مشکلات اساسی معادن و صنایع معدنی است راهکار مجموعه شما در این زمینه چگونه بوده است؟

آلایندگی گازهای مجموعه مربوط به منابع ثابت است مثل خروجی دودکش‌ها می‌باشد و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته به علت تر بودن سیستم تصفیه هوای خروجی کوره‌های ریخته‌گری (سیستم اسکرابر) در جمع‌آوری آب‌های ناشی از سیستم مذکور و هدر رفت منابع آب دچار مشکل بودیم که ازجمله اقدامات انجام‌شده شرکت کالسیمین در مرتفع ساختن مشکل فوق اجرای پروژه خرید، نصب و راه‌اندازی کوره القائی به‌جای کوره دوار و استفاده از انرژی الکتریکی (انرژی پاک) به‌جای سوخت فسیلی بود که البته آلودگی چندانی در این بخش نداریم؛ اما به لحاظ اهمیت مسائل زیست‌محیطی پیرامون شرکت و به‌منظور رعایت استاندارهای محیط‌زیستی کشور، پروژه جدید غبارگیر (Bag Filter) متشکل از سیستم سیکلون و بگ‌فیلتر (در ابتدا ذرات درشت در سیستم سیکلون ته‌نشین می‌شوند و باقی گازهای سبک‌تر وارد سیستم بگ‌فیلتر که شامل ۱۵۶ عدد فیلتر است و با روش جت پالس و هوای فشرده هوای خروجی کوره‌های را تصفیه می‌کند) در دستور کار شرکت کالسیمین قرار گرفت که در حال حاضر و با انجام پایش‌های فصلی در قالب طرح خود اظهاری، تمامی ضوابط و استانداردهای محیط‌زیستی را طبق جدول استاندارد هوای پاک و هوای خروجی از کوره‌ها (با توجه به خود اظهاری‌های فصلی) هم شاهد نتایج مثبتی در این زمینه بودیم.

انرژی فسیلی در کشور ما در مقایسه با دنیا بهای ناچیزی دارد اما دسترسی به منابع و شبکه‌های انرژی هزینه‌بر است علیرغم اینکه معادن ما به انرژی‌های تجدید پذیر دسترسی دارند خیلی در این موارد سرمایه‌گذاری نکرده‌اند عملکرد مجموعه شما در بحث انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر چگونه است؟

در شرکت کالسیمین سیستم مدیریت انرژی ۵۰۰۰۱ ISO برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ و پس از انجام فرآیند ممیزی توسط شرکت بین‌المللی توف نورد آلمان موفق به دریافت گواهینامه استاندارد در زمینه انرژی شد. البته در مورد فوق ابتدا باید ببینیم هزینه‌های مربوط به استفاده از سیستم‌های تجدید پذیر مثل بکار گیری از صفحات خورشیدی جهت تأمین برق و انرژی مورد نیاز شرکت نسبت به مصرف انرژی کارخانه مقرون‌به‌صرفه می‌باشد یا خیر باعث افزایش هزینه می‌شود؛ پس از بررسی این موارد متوجه شدیم با توجه به سردسیر بودن منطقه، نور خورشید آن‌چنانی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی نداریم و حتی با توجه به هزینه‌های نگهداری، استفاده از پنل¬های خورشیدی در منطقه‌ای که شرکت کالسیمین واقع شده است مقرون‌به‌صرفه نیست. البته با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق و با بررسی‌های دوره‌ای نشتی‌های جریان و یا حذف دستگاه‌های قدیمی یا دستگاه‌ها و تجهیزات با راندمان کم و جایگزینی آن‌ها با تجهیزات با مصرف انرژی کم و پربازده، کنترل‌های لازم را در بحث Save انرژی انجام و در دوره‌های زمانی مشخص از قبیل ممیزی داخلی سیستم مدیریت انرژی، بازنگری مدیریت و انجام ممیزی شخص ثالث مورد ارزیابی و انطباق قرار می‌گیرد.

عملکرد درختکاری و فضای سبز مجموعه شما چگونه بوده است؟

در مجتمع کالسیمین در تابستان و پاییز سال گذشته نزدیک به ۴۵۰۰ شاخه شمشاد در بلوار بهره‌وری شرکت کالسیمین کاشته شد؛ همچنین در پروژه کیک شویی کلیه محوطه اداری و محوطه شرکت مجهز به کمربند سبز درخت‌های ۱۲۰۰ نهال کاج و سرو شد.

و سخن آخر…

در پایان به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست و همان‌طور که شعار شرکت کالسیمین ” حرکت در مسیر توسعه و اقتصاد سبز ” را نیز سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم آماده دریافت هرگونه پیشنهاد‌ و انتقاد سازنده از فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست در جهت بهبود مسائل زیست‌محیطی مجموعه کالسیمین هستیم.

با تشکر از وقتی‌که در اختیار ماهنامه توسعه معادن قراردادید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا