گفت وگو

رعایت استانداردهای زیست محیطی در مجاورت با کویر مرکزی ایران

در گفت‌وگو با مدیر بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست شرکت سنگ‌آهن مرکزی مطرح شد.

با تشکر از وقتی‌که در اختیار نشریه توسعه معادن قرار دادید لطفا در ابتدا جهت آشنایی خوانندگان خودتان را معرفی نمایید؟

ابراهیم غلامرضاپور هستم. از سال ۸۵ ابتدا به‌عنوان محیط‌بان وارد اداره محیط‌زیست بافق شدم سپس به‌عنوان کارشناس در اداره محیط‌زیست بافق و از ابتدای سال ۸۸ به‌عنوان کارشناس محیط‌زیست جذب شرکت سنگ‌آهن مرکزی شدم سپس به‌عنوان سرپرست و اکنون هم مدیریت بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست را بر عهده دارم.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی را بخصوص از نظر محیط‌زیستی معرفی نمایید؟

شرکت سنگ‌آهن مرکزی در سال ۱۳۵۰ بهره‌برداری شد و تاکنون در زمینه خردایش سنگ‌آهن فعالیت می‌کند و نزدیک به ۶۰۰۰ پرسنل دارد و محصولات آن سنگ‌آهن با دانه‌بندی درشت، ریز و کنسانتره می‌باشد و در آینده نزدیک هم بحث گندله‌سازی را شاهد خواهیم بود که تا ۶ ماه آینده بهره‌برداری خواهد شد. در کنار کارخانه گندله‌سازی، کارخانه آگلومراسیون یا کلوخه سازی سنگ‌آهن را داریم که از سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده است.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق به‌عنوان حافظ محیط‌زیست و یکی از صنایع برگزیده استان یزد همواره دوستدار محیط‌زیست بوده است و سعی نموده با کاهش آلودگی خود سهمی در حفظ محیط‌زیست استان داشته باشد و طرحی نو را برای آینده رقم بزنند. این شرکت در راستای بهبود مستمر، توسعه پایدار حفظ ایمنی و بهداشت کارکنان و حفظ محیط‌زیست با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه، اهداف خود را تعیین می‌کند.

یکی از مشکلاتی که معادن برای محیط‌زیست ایجاد می‌نمایند تغییر اکوسیستم و فرسایش خاک است، راهکارهای زیست‌محیطی شرکت سنگ‌آهن مرکزی را بیان نمایید؟

در این شرکت در خصوص آلودگی خاک پایش‌های منظم از کارگاه‌ها و مراکز تعمیراتی شرکت انجام می‌شود و در صورت وجود هر نوع آلودگی ضمن جریمه واحد خاطی نسبت به پاک‌سازی اقدام می‌شود.

باطله‌ها معدنی از دیگر مواردی است که مشکلات محیط‌زیستی ایجاد می‌نماید لطفا راهکار خود را بیان نمایید؟

از رویکردهای دیگر شرکت سنگ‌آهن مرکزی مدیریت پسماند و استفاده مجدد از باطله‌های معدنی است که در مدت ۵۰ سال فعالیت این شرکت دپو شده بود و در حال حاضر نظارت بر پسماندهای ویژه و صنعتی یکی از مهم‌ترین اهداف محیط‌زیستی است که به آن توجه ویژه می‌شود.

در مورد هوا و آلوده کردن آن بحث‌های مختلفی مطرح است و معمولا معادن ایجاد گردوغبار و صنایع معدنی انتشار گازهای آلاینده دارند در این مورد راهکار خود را توضیح بدهید؟

یکی از معضلات ما در معادن بحث گردوغبار است که بسته به شرایط فصلی (زمستان یا تابستان) با استفاده از آبی که کف در استخراج وجود دارد سعی شده جاده‌های معدنی را آب‌پاشی کنیم و گردوغبار را تثبیت کنیم.

در زمینه آلودگی هوا هم یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا داریم که سال ۹۴ بهره‌برداری شد و اطلاعات گازهایی مانند CO، CO2، SO2،NOx و ازون را پایش می‌کنیم.

در مورد آب و تصفیه پسماندهای صنعتی و انسانی در مجموعه خود توضیح بدهید؟

به علت مجاورت با کویر مرکزی ایران یکی از مشکلات ما کمبود آب است که در همین راستا قراردادی بین ما و آب و فاضلاب استان یزد منعقد شد که با احداث شبکه تصفیه فاضلاب شهری ما بتوانیم به مدت ۳۰ سال از آب حاصل این تصفیه در صنعت استفاده کنیم.

آیا در مورد درختکاری با توجه به کویری بودن منطقه کاری انجام داده‌اید؟

یکی از رویکردهای ما بحث توسعه فضای سبز بوده که هم‌اکنون نزدیک به ۳۴۰ هکتار فضای سبز داریم و این شرکت سعی نموده است بیشتر از گونه‌های بومی که کمتر نیاز به آب داشته باشد کاشته شده است.

چه فعالیت‌های اجتماعی در زمینه محیط‌زیست، شرکت سنگ‌آهن مرکزی انجام داده است؟

در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی سعی شده تا تعامل خیلی خوبی با اداره کل محیط‌زیست استان یزد و اداره محیط‌زیست بافق داشته باشیم، حمایت مادی و بیشتر معنوی از دوستان محیط‌بان داشته باشیم تا محافظت از منطقه حفاظت‌شده کوه بافق که در ۱۰ کیلومتری ما واقع‌شده به نحو احسن صورت پذیرد؛ همچنین کارهایی هم در زمینه فرهنگ‌سازی در سطح شهر با انجام مسابقاتی به مناسبت‌های محیط‌زیستی و چاپ بنر و پوستر انجام داده‌ایم.

با تشکر از وقتی‌که در اختیار نشریه توسعه معادن قرار دادید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا