گفت وگو

برنامه بلند‌مدت گل‌گهر در زمینه حفظ و حمایت محیط زیست

در‌گفت‌وگو با رئیس محیط‌زیست و بهداشت محیط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مطرح شد.

در ابتدا جهت آشنایی خوانندگان خودتان را معرفی نمایید؟

وحید پاریزی، رئیس محیط‌زیست و بهداشت محیط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر هستم.

گل گهر را از نگاه محیط‌زیستی معرفی نمایید؟

با توجه به اهمیتی که صنایع و معادن در بخش‌های محیط‌زیستی دارند، نیاز به یکسری آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها داریم که در همین راستا ما در این شرکت برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی را برای اهداف بلندمدت ۵ ساله تدوین کردیم؛ علاوه بر این مسائل، ارزیابی‌هایی منطبق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان EPA انجام شده؛ همچنین در بخش پایش، طرح‌های خود اظهاری و نصب سیستم مانیتورینگ آنلاین در بخش‌های هوا و پساب را داریم.

مشکلات گردوغبار در معادن و گازهای آلاینده در صنایع معدنی از مشکلات اساسی محیط زیستی مرتبط است عملکرد گل گهر را بیان نمایید؟

در این بخش نکته حائز اهمیت، تعیین راندمان سیستم‌های غبارگیر است؛ با توجه به اینکه ۵۴ تجهیز شامل بگ‌فیلتر، اسکرابر، ESP و سیکلون‌های غبارگیر در ۷ کارخانه نصب شده، هر دو ماه یک‌بار راندمان کلیه سیستم‌های غبارگیر اندازه‌گیری شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. درنهایت گزارش، به کارگروهی متشکل از دفتر فنی مجتمع، واحد محیط‌زیست و دفتر فنی واحد فرآوری هر کارخانه، ارائه شده و در آنجا تجزیه‌وتحلیل شده و اقدامات اصلاحی صورت می‌گیرد؛ این اقدامات اصلاحی اگر قابل انجام توسط پیمانکار بهره‌بردار باشد که انجام می‌شود و اگر نیاز به اختصاص بودجه‌ای برای این مسئله باشد در شورای معاونین این مسئله مطرح شده و بودجه موردنظر تخصیص پیدا می‌کند.

در مورد آلایندگی آب و فاضلاب صنعتی و انسانی چه‌کارهایی انجام شده است؟

در بخش پسماند اولین شرکت در کرمان هستیم که ارائه و شناسایی برنامه‌های عملیاتی پسماندهای ویژه و صنعتی را داریم؛ همچنین به‌عنوان اولین صنعت در کشور تملک ۴۴ هکتار زمین را صرفا برای طرح جامع مدیریت پسماندهای خانگی و شبه خانگی، انجام دادیم.

احداث کارخانه بازیابی آب با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد که بازیابی آب به میزان ۷۷٫۵ درصد را سبب می‌شود و ما هیچ‌گونه هدر رفت آب در بخش صنعت را نخواهیم داشت؛ فاز اول ۳۲ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون یورو و فاز دوم ۴۷ میلیارد تومان و ۱۸ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که در دو فاز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

در بخش فاضلاب بهداشتی، تصفیه‌خانه‌ فاضلاب بهداشتی با سیستم لجن فعال و تکمیل ۱۰۰ درصدی ظرفیت شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب جهت واحدهای اداری را داریم که در مدار است؛ تمام کارخانه‌های ما که در مدار تولید هستند به پکیج‌های تصفیه فاضلابی مجهز شده‌اند که درنهایت به شبکه توزیع و انتقال فاضلاب هدایت می‌شوند.

عملکرد خود را در مورد باطله‌های معدنی بیان نمایید؟

در حالت کلی باطله یا خشکند یا تر و باطله‌های تر در کارخانه بازیابی آب همان‌طور که ذکر شد حدود ۷۷ درصد آب را باز می‌گردانیم و باطله‌های خشک ما ورودی یک کارخانه تولید کنسانتره آهن است؛ پس ما با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید هیچ‌چیزی مبنی بر باطله در گل گهر نداریم.

عملکرد فضای سبز و درختکاری مجموعه‌های خود را بیان نمایید؟

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ۵۰۰۰ هکتار را با ۲۵۰۰۰ اصله درخت از گونه‌های منطبق با شرایط اقلیمی منطقه، در دستور کار خود قرار داده و تاکنون حدود ۳۵ درصد این کار انجام شده است.

آیا به نظر خود توسعه پایدار در مجموعه گل گهر وجود داشته است؟

برای پاسخ کارهایی که این مجموعه برای حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار انجام داده است را بیان می‌نمایم:

جایگزین کردن ماشین‌آلات معدنی فرسوده با ماشین‌آلات نو

نصب سیستم بگ‌فیلتر صد هزار مترمکعب بر ساعت در کارخانه مگنتت در خط ۲

حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه محیط‌زیست با همکاری و کمک به دانشگاه‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویی ارشد، دکترا و شرکت‌های مهندسین مشاور

ایجاد کمیته تخصصی با شرکت‌های هم‌گروه و همکار

مطالعات یکپارچه محیط‌زیست در مورد گونه‌های حیات‌وحش و محیط‌زیست انسانی

پروژه فاضلاب شهری شهر سیرجان با حمایت گل گهر در حال انجام است که شامل ۶۴۵ کیلومتر خط فاضلاب شهری در دو مدل ۲۶۵۰۰ مترمکعبی در حال اجراست و تاکنون برای این پروژه مبلغی حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده

پروژه حذف گوگرد با ارزش ۴۷٫۳ میلیون یورو است که در مرحله طراحی و جمع‌بندی است.

عملکرد مجموعه خود را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان نمایید؟

ساختمان‌های اداری گل گهر به نیروگاه‌های خورشیدی با توان ۵۱ کیلووات بر ساعت مجهز شده و در حال بهره‌برداری است.

با تشکر از وقتی‌که به ماهنامه توسعه معادن دادید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا