انرژی‌های پاک

گام چین برای تولید انرژی از جزر و مد با توربین‌های ساخت ووهان

توربین جریان جزر و مدی با قطر ۱۸متر در پروژه‌ای با مشارکت شرکت‌های Simec Atlantis Energy و صنایع کشتی سازی چین و China Three Gorges در چین نصب شد.

این توربین در شهر ووهان ساخته شده است و در مابین دو جزیره در مجمع الجزایر ژوشان در جنوب شانگهای  نصب شده است.  با وجود اینکه توربین‌های جزر و مدی در رقابت با سایر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر عقب افتاده اند اقدام چین به منظور تولید صنعتی این نوع توربین‌ها می‌تواند قیمت تمام شده این تکنولوژی را تا حد زیادی کاهش دهد.

این توربین ۵۰۰ کیلووات یک پروژه آزمایشی است ولی می‌تواند منجر به تولید صنعتی و در مقیاس بالای این نوع توربین ها شود .

به گفته Tim Cornelius مدیرعامل شرکت Simec Atlantis Energy در صورت تولید در مقیاس صنعتی این نوع توربین ها، قیمت محصول به سرعت کاهش می‌یابد و این روش با توربین‌های شناور فراساحلی قابلیت رقابت پیدا می‌کند.

توسعه دهندگان پروژه‌ها توربین‌های جزر و مدی عقیده دارند که این روش تولید انرژی تجدیدپذیر از انرژی‌های بادی و خورشیدی، قابل اطمینان‌تر است . با این وجود آمارها نشان می‌دهد در پایان سال میلادی  گذشته فقط ۱۲ مگاوات پروژه جزر و مدی در دنیا اجرا شده که این میزان در مقایسه با انرژی بادی و خورشیدی بسیار ناچیز است .

با وجود اینکه احتمال دارد این روش تولید انرژی در رقابت با انرژی‌های بادی و خورشیدی موفق نباشد با این وجود گزینه مناسبی برای استفاده در جزایری است که زمین کافی برای سایر انواع انرژی تجدید پذیر ندارند و یا عمق دریا به منظور نصب توربین بادی فراساحلی در آنها زیاد است./ایلنا

بلومبرگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا