اخبار

“دوچرخه” جذابترین مد حمل و نقل در دوران کرونا

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دوچرخه را یکی از جذاب ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و گفت: متاسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند.

محمدحسین بوچانی تشکیل کمیته تحقیق و توسعه (R&D) با کار ویژه بررسی تاب آوری شهر تهران را از جمله نخستین اقدامات این مرکز برای مواجه با ویروس کرونا معرفی و اظهار کرد: رویکرد فعالیت این کمیته نخست پذیرش فراگیری ویروس در تهران و ایران و ضرورت تهیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت شهری و محله‌ای و دوم بهره مندی از تجربیات جهانی وتهیه پروتکل‌ها است.

بوچانی، گزارش‌های تهیه شده در این مرکز را در سه گروه تجربه نگاری، افکارسنجی و هوشمندسازی طبقه بندی کرد و دگرگونی برخی از روش‌ها در مدیریت شهر همانند جمع آوری و دفن پسماند در دوران کرونا را محصول این مطالعات دانست.

وی یکی از دستاوردهای دوران کرونا برای شهرداری را گره خوردن مطالعات با اجرا معرفی کرد و گفت: برای اینکه شهرها در دوران اپیدمی دچار تشنج و در عین حال رخوت نشوند باید ۴ ویژگی ساختارهای هماهنگ، بسترهای هوشمند، فضای روشن و شفاف اجتماع شهری و برنامه ریزی برای شرایط بحران را داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بر ضرورت پایبندی شهرها به پژوهش تأکید کرد و افزود: هر ساختار اجرایی باید برای دو زمان عادی و بحران برنامه ریزی جداگانه داشته باشد؛ کلان شهرهای دنیا با یک بحران مانند کرونا آزمایش شدند و شهرهایی که ضوابط و مقررات تاب آوری را لحاظ کرده‌اند توانسته‌اند با آمادگی بیشتری دربرابر کرونا مقاومت کنند.

به گفته وی تاب آوری شهر بعد فراموش شده تهران در سال‌های گذشته بوده که کرونا این تذکر جدی را به تمامی دولت‌های ملی و محلی برای آماده سازی شهرها بر این اساس داده است.

بوچانی سرمایه اجتماعی را نیز به عنوان یکی دیگر از درس آموزه‌های کرونا در تهران معرفی کرد و گفت: شهرهایی که دارای این ویژگی‌اند با مشارکت و همکاری شهروندان روبرو می‌شوند همانطور که در تهران نواحی که سرمایه اجتماعی بالاتر دارند توانسته‌اند در برابر کرونا مقاومت بیشتر و با مدیریت شهری نیز همکاری مطلوب تری داشته باشند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دوچرخه را یکی از جذاب ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند ؛ کوتاه بودن طول سفرها و خلوت بودن شهر دو خصیصه‌ای است که دوچرخه را شیوه پاسخگو جا به جایی می‌کند.

به گفته وی دوچرخه آینده حمل و نقل شهری را در سیطره خود قرار می‌دهد؛ مدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران است که با تغییر مدل دوچرخه‌ها از دنده‌ای به برقی می‌تواند نجات بخش شهرهایی مانند تهران باشد.

بوچانی از انتشار ۱۱۰ عنوان کتاب در سایت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران همزمان با شروع کرونا خبر داد و گفت: ما معتقدیم پژوهش‌های شهری صورت گرفته در شهرداری تهران حق به شهر شهروندان است از هیمن رو یک هزار و ۶۶۰ عنوان پروژه مطالعاتی به طور کامل در این سایت و سایت شفافیت بارگذاری شده است.

وی فقدان مدیریت شهری را پاشنه آشیل شهر و شهرداری در دوران بحران دانست و افزود: اگر مدیریت واحد شهری در تهران محقق می‌شد قطعا بهره وری بالاتر می‌رفت در حالی که هم اکنون ضعف ساختاری به واسطه فعالیت‌های مختلف و جزیره‌ای نهادها مانع از هم افزایی است و گاه مانع تراش نیز هست.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه هوشمند سازی را از دیگر ضعف‌های ساختاری شهر تهران عنوان و خاطرنشان کرد: هوشمند سازی شهر تهران که با هوشمندسازی شهرداری تهران فرق می‌کند از الویت‌های شهرداری تهران است و این مجموعه سعی کرده با ارسال دستورالعمل‌های شهر هوشمند به سایر دستگاه‌ها بسترهای یکپارچه سازی شهر را فراهم کند.

بر اساس این گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در آستانه سومین ماه از شروع پاندمی کرونا در تهران یکصد و دهمین و پژوهش خود درباره کووید- ۱۹ را در سایت این مرکز به نشانی www.rpc.tehran.ir بارگذاری کرد. به طور میانگین این مرکز روزانه دو مطلب را منتشر کرده است./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا