محیط زیست

تولید مواد شوینده با استفاده از ضایعات کشاورزی

پژوهشگران انگلیسی با استفاده از ضایعات دانه خردل، نوعی آنزیم ابداع کرده‌اند که می‌تواند افزودنی مناسبی برای مواد شوینده باشد.

به نقل از وبسایت رسمی “دانشگاه پورتسموث”(University of Portsmouth) انگلیس، گروهی از پژوهشگران، آنزیمی را ابداع کرده‌اند که شاید بتوان از آن به عنوان یک افزودنی مهم در شوینده‌های لباس استفاده کرد.

پژوهشگران امیدوارند که بتوان با استفاده از آنزیمی که از ضایعات دانه خردل به دست می‌آید، گونه‌ای از “لیپاز”(lipase) را تولید کرد که دومین آنزیم مورد استفاده گسترده در حوزه تجاری است. لیپاز، در صنایع گوناگونی به کار می‌رود و برای تولید مواد شیمیایی مفید، لوازم آرایشی، داروها و مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سالانه هزاران تن لیپاز به عنوان افزودنی برای تولید مواد شوینده به کار می‌رود زیرا لیپاز، آنزیمی سازگار با محیط زیست است و می‌تواند لکه های روغنی را بدون آسیب رساندن به بافت پارچه پاک کند.

اگرچه لیپاز به سرعت به عنوان یک آنزیم صنعتی در حال پیشرفت است اما هزینه حاصل از آن، همیشه موضوعی چالش‌برانگیز بوده است.

دکتر “پاتاناثو رحمان”(Pattanathu Rahman)، متخصص زیست‌فناوری میکروبی دانشگاه پورتسموث و همکارانش در این پژوهش، نوعی لیپاز را مورد بررسی قرار دادند که از کنجاله خردل به دست می‌آید. کنجاله خردل، از محصولات جانبی استخراج روغن دانه خردل به شمار می‌رود و منبع بسیار خوبی برای رشد میکروب‌ها و تولید آنزیم‌ها است. آنها کنجاله خردل را با نوعی باکتری موسوم به ” Anoxybacillus sp. ARS-1″ تخمیر کردند تا آنزیم لیپاز را تولید کنند.

خردل پس از سویا و دانه روغن نخل، سومین محصول دارای دانه روغنی در جهان به شمار می‌رود. این دانه‌ها، در کشورهای گرمسیری مانند بنگلادش، پاکستان و شمال هند تولید می‌شوند. روغن خردلی که از این دانه‌ها به دست می‌آید، برای پخت غذا به کار می‌رود. کنجاله خردل، میزان قابل توجهی از پروتئین را در خود جای داده است.

دکتر رحمان افزود: ما سازگاری آنزیم لیپاز را در فرمول مواد شوینده مورد بررسی قرار دادیم. لیپازی که با باکتری Anoxybacillus sp. ARS-1 تولید می‌شود، بسیار مقاوم و پایدار است و می‌تواند به عنوان یک افزودنی در فرمول جدید مواد شوینده به کار برود.

این پژوهش، در مجله “Preparative Biochemistry & Biotechnology” به چاپ رسید./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا