محیط زیست در صنعت و معدن

صنعت منبع ثابت و متحرک آلودگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منکر اقدامات خوبی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شده نیستیم، اما به دلیل اینکه بدون پشتوانه ایده های اکولوژیک است، تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

محمد کوشافر در ششمین نشست تخصصی جمعیت پیام سبز با موضوع نقش انسان و اقلیم بر آلودگی هوای شهر اصفهان، با معرفی مهندسی محیط زیست به عنوان شاخه ای از مهندسی که در خدمت محیط زیست است، اظهار کرد: مهندسی محیط زیست شاخه‌ای از مهندسی است که از مردم در برابر پیامدهای نامطلوب زیست محیطی و همچنین از محیط زیست در برابر اثرات سوء ناشی از فعالیت انسان حفاظت کرده و وظیفه بهتر نمودن کیفیت محیط برای سلامتی و رفاه انسان را بر عهده دارد.

تمرکز بر مهندسی محیط زیست، بدون توجه به مفاهیم بالادستی

وی افزود: در حوزه کنترل آلودگی هوای اصفهان اقدامات زیادی انجام گرفته، اما تاکنون اثر بخش نبوده است زیرا فقط تمرکز بر مهندسی محیط زیست بدون توجه به مفاهیم بالادستی بوده، در حالی که محیط زیست به عنوان سرشاخه مهم تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان مهندسی ناقص و اجرای معیوب به عنوان یکی دیگر از علل اثربخش نبودن اقدامات، توضیح داد: در برنامه طرح های خوبی مانند بی آر تی و مسیر دوچرخه مطرح شد، در حالی که علی رغم تسهیل جابجایی، به سبب کاهش عرض خیابان ها، طول ترافیک و زمان ماندن خودروها را افزایش داده و میزان خروجی خودرو را بالا می برد. همچنین در طرح معاینه فنی نیز سوالی مبنی بر اجرای کامل برای خودروها و اتوبوس ها مطرح است.

کوشافر تاکید کرد: البته که آلودگی هوا به کیفیت خودرو وابسته است، اما موضوع مهم تعداد خودرو و ظرفیت شهر مورد توجه قرار نگرفته، زیرا شرایط توسعه پیچیده است و جرأت توجه به آن را نداریم، در حالی که برای رفع مشکل هوا باید بر هر دو، کیفیت خودرو و تعداد آن تمرکز شود. 

وی اضافه کرد: خودروهای برقی نقش خوبی در کم کردن آلودگی هوا دارند، اما تاثیری بر ظرفیت شهر ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شد تمرکز بر بنزین یورو ۴ بود و به درستی به نتیجه بهبود سوخت رسیدیم، اما بر موضوع مهمتری که چگونگی تعویض و استفاده است توجهی نکردیم، تا اینکه با حذف سرب و جایگزینی MTBE به عنوان ماده ای سرطان زا و انحلال پذیر در آب نیاز به پایش مداوم منابع آب پیدا کردیم. 

تاثیر مترو در بهبود کیفیت هوای اصفهان هنوز مشخص نیست

کوشافر با اشاره به نقش موثر قطار شهری در تسهیل جابجایی، افزود: منکر نقش مترو در تسهیل جابجایی مسافر نیستیم، اما تاثیرش در بهبود کیفیت هوای اصفهان هنوز مشخص نیست. شاید موفقیت های جزئی داشته، اما هنوز مشکل آلودگی هوای اصفهان حل نشده است.

عضو جمعیت پیام سبز با تاکید بر لزوم تحقیق در زمینه تاثیر گذاری مترو در آلودگی هوا تصریح کرد: آیا تاکنون تحقیق شده که خط ۱ مترو چقدر در میزان کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته که اکنون درباره تاثیر خط ۲ مترو بر آلودگی هوا سخن می گوییم؟

کوشافر با انتقاد از طرح افزایش فضای سبز برای کنترل آلودگی و بهبود کیفیت هوا یادآور شد: درست است که فضای سبز و درختان در کنترل آلودگی هوا موثرند، اما بحران آلودگی هوا در فصول سرد است که برگی برای تصفیه هوا وجود ندارد و درختان برگ دار فضای باز نیز تصفیه موثری نمی کنند. همچنین در زمانی که با بحران کم آبی مواجه هستیم نیاز آبی جدیدی به وجود می‌آورد و این همان مهندسی محیط زیست ناقص است.

این عضو جمعیت پیام سبز تامین حقابه محیط زیست و نیاز به زاینده رود و گاوخونی را یکی از عناوین خوب این برنامه معرفی کرد که تاکنون نتوانسته به اهداف خود برسد. 

کوشافر در خصوص نیروگاه شهید منتظری نیز تصریح کرد: خوشبختانه مشعل های مازوت پلمب شد که اقدامی در جای خود مناسب بوده و به کاهش آلودگی هوا و آلودگی های گوگردی کمک کرد، اما نکته اصلی این است که این اقدام سمبل مشارکت همکاری جمعی از سمن ها، دولتی‌ها، قوه قضاییه، برخی نمایندگان مجلس و دانشگاه بود و نشان داد اگر بخواهیم مشکلی را حل کنیم باید باهم همکاری کنیم. در مسئله زاینده‌رود موفق نبودیم چون برخی به دنبال منافع خود بوده اند.

صنعت نه تنها منبع ثابت، که منبع متحرک آلودگی نیز هست 

وی با بیان اینکه “چندین سال است که می گویند ۷۰ درصد آلودگی هوای اصفهان ناشی از خودروهاست” خاطرنشان کرد: خودرو و سوخت هر دو محصول صنعت اند، ضمن اینکه بخشی از تردد خودروها برای صنعت است. همچنین تعداد تنها متغیر نیست، بلکه وزن خودرو، نوع سوخت و حجم باک نیز مطرح است. پس صنعت نه تنها منبع ثابت، بلکه منبع متحرک آلودگی نیز هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هشدار داد: در حوزه کنترل آلودگی هوا ناحیه های صنعتی مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه از توسعه فضای سبز استفاده می شود، در حالی که کارایی آنها در کاهش آلودگی هوا با توجه به پارامترهای مختلف نه تنها نمی تواند قابل توجه باشد، بلکه با میزان آب و هزینه مصرفی جای تأمل دارد.

تعداد دستگاه های سنجش کیفیت هوا کم است

کوشافر با تاکید بر نیاز ارتقا فرایند سنجش کیفیت هوا نیز افزود: تعداد دستگاه های سنجش کم است، در حالی که در این فرآیند باید با دقت بیشتری عمل کنیم

وی با اشاره به برنامه هم رکابی مدیران استانی در روز ملی هوای پاک سال ۹۸ در خیابان سلامت ناژوان ابراز امیدواری کرد که این هم رکابی ها به اتاق کار مدیران برسد و چرخه بسته توسعه نیز شکسته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان یادآور شد: برای مهندسی محیط زیستی خوب می بایست با تفکر، محیط زیست را شناخته و بعد وارد شویم./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا