اخبارمحیط زیست

اجرای طرح انتقال پساب تصفیه‌شده به عمق دریا

مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح انتقال پساب تصفیه‌شده به عمق دریا به‌منظور کاهش اثرات منفی زیست محیطی خبر داد.

به‌ نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “امین قصمی” با اشاره به مناقصه طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس به عمق دریا، اظهار داشت: پساب، ظرفیتی ارزشمند است که اولویت ما فروش آن به عنوان منبع آبی جایگزین است، اما تاکنون به دلیل نبود مشتری، به صورت موقت و تا یافتن محل مصرف مناسب، ناگزیر به دریا به عنوان منبع پذیرنده تخلیه می‌شود.
مدیرعامل آبفای استان هرمزگان در پایان یادآور شد: این روش تخلیه پساب موضوعی فنی و تخصصی است که پس از بررسی و مطالعات کارشناسی شده فراخوان آن منتشر شده است. همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اسپانیا، امریکا، فیلیپین، هند، سریلانکا، برزیل و اسکاتلند، تخلیه فاضلاب خام به دریا انجام می‌شود، اما این طرح یک مرحله بالاتر بوده و فاضلاب تصفیه شده به دریا ریخته خواهد شد.
وی ادامه داد: مناقصه طرح انتقال پساب به عمق دریا از نوع EPC (طراحی، ساخت و اجرا به عهده پیمانکار) بوده که ابتدا محاسبات فنی و مطالعات زیست محیطی آن با هدف ارتقای وضعیت فعلی و به حداقل رساندن صدمات زیست محیطی انجام و این طرح پس از بررسی توسط کارشناسان محیط زیست، نهایی و اجرا می‌شود.
مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان تصریح کرد: دغدغه زیست محیطی موجود قابل درک است اما با توجه به اصل موضوع جهت بهبود شرایط موجود و فارغ از مخالفت‌های حاصل از کاستی اطلاعات فنی و دیگر موارد، این طرح در راستای تکمیل و کاهش بیشتر اثرات زیست محیطی اجرایی خواهد شد.
وی افزود: این طرح به روش OutFall  به‌عنوان یکی از روش‌های علمی مورد استفاده در دنیا بوده که در صورت اجرای این روش با طراحی مناسب و صحیح (عمق مناسب، نحوه پخش و در نظر گرفتن جریان‌های آبی)، می‌تواند موجب ترقیق، اختلاط مناسب و تصفیه فاضلاب بر اساس توان خودپالایی دریا تحت فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی شود.
قصمی اظهار کرد: تخلیه پساب به دریا در این روش در چند نقطه به وسیله دیفیوزرها (پخش کننده‌ها) انجام می‌شود که سبب افزایش بازدهی روش مذکور خواهد شد.
وی، توان انعطاف‌پذیری بالا و شوک‌های هیدرولیکی ناشی از بارندگی‌ها خصوصا در شهر بندرعباس که فاقد سامانه جمع‌آوری آبهای سطحی است را از جمله مزایای این روش نسبت به شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: درصورت تخلیه در عمق مناسب دریا، این پساب می‌تواند از مکانیزم‌هایی همچون اختلاط اولیه، زیر و رو شدن آب دریا در اثر جابجایی لایه‌های دمایی و اثر اکسیژن محلول در آب جهت تصفیه تکمیلی بهره برد.
وی تصریح کرد: پروژه مذکور جهت تخلیه پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس در نظر گرفته شده است که شاخص‌های کیفی آن به مراتب بیشتر از شاخص‌های فاضلاب خام بوده و در اکثر مواقع در حدود استاندارد سازمان محیط زیست جهت تخلیه به آب‌های سطحی است./نیرونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا