اخبارتوسعه پایدارگزارش

«توسعه پایدار» به عدالت و نشاط می‌انجامد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از اجزای توسعه پایدار به اجتماع، اقتصاد و محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: انسان سالم حاصل توسعه پایدار است که به عدالت و نشاط می‌انجامد.

بهزاد دماری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در نشست هم‌اندیشی الگوی دیده‌بانی توسعه پایدار استانی که با حضور حمید پوراصغری معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: الگوی همکاری بین بخشی و مشارکت مردم در سلامت سال ۸۷ طراحی و سال ۹۲ به‌صورت نظام‌نامه ارائه شد که بعدازآن با همکاری شورای سلامت امنیت غذایی در همه استان‌ها اجرایی می‌شود.

وی از اجزای توسعه پایدار به اجتماع، اقتصاد و محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: انسان سالم حاصل توسعه پایدار است که به عدالت و نشاط می‌انجامد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجزای تولیدکننده داده‌ها، سامانه‌های تبدیل‌کننده داده‌ها به اطلاعات و سامانه‌های سیاست‌گذاری را سه بخش اصلی نظام دیده‌بانی دانست.

وی هدف نهایی نظام‌های دیده‌بانی را مشارکت در ارتقای شادکامی و کاهش نابرابری و بی‌عدالتی دانست و گفت: در این روند یکپارچه‌سازی یافته‌های تحلیلی و اطلاعات توصیفی بخش‌های مختلف صورت گرفته و گزارش‌های جامع و تحلیلی تفاوت‌ها، روندها، چشم‌اندازها و توصیه‌های سیاست محور ارائه می‌شود.

دماری بیان کرد: انتظار می‌رود کاربردی کردن نتایج این طرح مقدمه‌ای برای استقرار پیوست توسعه پایدار به‌جای پیوست‌های موجود اجتماعی، سلامت و زیست‌محیطی باشد و هماهنگی برنامه‌های استانی برای توسعه متعادل و پایدار بیشتر شود، همچنین امید داریم فرصت‌های بهبود توسعه پایدار استان شناسایی و الگویی محلی برای عملیاتی کردن اهداف و دیده‌بانی توسعه پایدار ایجاد شود.

دستاوردهای طرح الگوی دیده‌بانی توسعه پایدار چیست؟

وی اشاره کرد: این طرح دستاوردهای بسیاری با خود به همراه داشته که دستاورد نخست آن «شیوه‌نامه دیده‌بانی توسعه پایدار استان» است که سازوکار رصد و ادغام آن در فرآیندهای دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را مشخص کرده است، این شیوه‌نامه به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده و به دستگاه‌ها ابلاغ‌شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشریح کرد: دستاورد دوم «بسته آموزشی اصول و فنون حکمرانی در توسعه پایدار» است که این بسته به شکل کارگاه آموزشی و در قالب دوره مصوب سازمان برنامه‌وبودجه به فرمانداران، بخشداران، دهیاران، مدیران ارشد استان و رابطان توسعه پایدار ارائه‌شده که با رضایت بالای شرکت‌کنندگان همراه بوده است.

وی «شاخص‌های رصد توسعه پایدار» را دستاورد سوم اعلام کرد و افزود: این شاخص‌ها در چهار حوزه اصلی اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی استخراج و درمجموع ۱۲۰ شاخص تعریف‌شده است.

دماری با اشاره به اینکه دستاورد چهارم «سامانه داشبورد الکترونیک» است، گفت: این سامانه ویژه مدیران ارشد استان برای نمایش ساده اطلاعات توسعه پایدار استان طراحی‌شده است، این داشبورد با دریافت کد کاربری برای همه مدیران و کارشناسان استان قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: «گزارش سند توسعه پایدار استان تا سال ۱۴۰۰» دستاورد پنجم است؛ این گزارش به‌عنوان یک سند تجمیع شده از کلیه اسناد بالادستی و برنامه‌های استانی ازجمله آمایش سرزمین است تا محور کار دبیرخانه دیده‌بانی توسعه پایدار در طول اجرای برنامه‌های توسعه پنج‌ساله قرار گیرد؛ این سند منشور عمل کلیه مدیران استان خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران «گفتمان‌های سیاستی استان» را دستاورد ششم اعلام و بیان کرد: گفتمان‌ها هر دو ماه به‌صورت میزگرد و با مشارکت بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود، این گفتمان‌ها پس از جمع‌بندی بحث‌های‌ انجام شده به همه دستگاه‌ها ارسال می‌شود.

دماری در پایان اظهار کرد: دستاورد هفتم نیز «مطالعه و بررسی برای جایگزین کردن پیوست‌های توسعه پایدار» است؛ بر اساس شواهد موجود موفقیت سیاست پیوست زیست‌محیطی طی دو دهه اجرا بیش از ۳۵ درصد نیست در همین دوره زمانی قانون‌گذار بدون توجه به بار مالی پیوست‌های دیگری ازجمله پیوست سلامت اجتماعی و فرهنگی را هم تصویب و برای کارفرمایان تکلیف کرده که متغیرهای مورد ارزیابی در این چهار نوع پیوست در اغلب موارد مشابه است.

در استان قزوین سازمان برنامه‌وبودجه «الگوی دیده‌بانی توسعه پایدار استانی» را طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ طراحی و پیاده کرده است که مجموعه‌ای از تجربیات این الگو در سه جلد کتاب منتشر خواهد شد.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا