گفت و گو محیط زیستگفت‌وگوهای اختصاصی نشریه توسعه سبز

در گفت‌وگو با سرپرست محیط‌زیست سیمان ارومیه مطرح شد: سیمان ارومیه، صرف هزینه‌های قابل‌توجه در راستای مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی

در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
این‌جانب فریدون پناهی؛ سرپرست محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی کشاورزی و کارشناسی ارشد اقلیم‌شناسی با بیش از ۱۷ سال تجربه در این صنعت و در حوزه محیط‌زیست هستم.


شرکت خود را از نظر محیط‌زیست معرفی نمایید.
شرکت سیمان ارومیه یکی از شرکت‌های پیشرو در حفاظت از محیط‌زیست در منطقه می‌باشد و از سال ۱۳۸۱ اقدام به تاسیس واحد محیط‌زیست در کارخانه نموده است و از همان سال با استفاده از سیستم مدیریت محیط‌زیست ISO14001 به‌عنوان یک ابزار برای مدیریت جنبه‌ها و پیامدهای زیست‌محیطی خود نموده است و در این زمینه به موفقیت‌های مطلوبی از قبیل کاهش چشمگیر آلاینده‌ها، کاهش مصرف منابع، افزایش رضایت ذینفعان و بالا بردن وجهه و اعتبار سازمان در ارتباط با محیط‌زیست دست‌یافته است به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان واحد صنعتت سبز برگزیده کشوری از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست انتخاب گردید.


یکی از مشکلات صنعت سیمان، آلایندگی هواست. میزان گازهای آلاینده کارخانه سیمان ارومیه و راهکارهایی که اتخاذ کرده‌اید را بیان نمایید.
شرکت سیمان ارومیه با صرف هزینه‌های قابل‌توجه در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و زیست‌محیطی خود پروژه‌های متعددی تعریف و اجرا نموده است و در حال حاضر با حذف کامل مصرف سوخت‌های سنگین مانند مازوت و جایگزینی آن با گاز طبیعی میزان گازهای آلاینده را به حداقل رسانده است به‌طوری‌که میزان SO2 خروجی دودکش‌های این شرکت صفر می‌باشد.


گردوغبار از مشکلات کارخانه سیمان است راهکار شما جهت بهبود در این مورد چگونه بوده است؟
با توجه به اینکه صنعت سیمان بر اساس ماهیت خود دارای مقداری غبار می‌باشد سیمان ارومیه جهت به حداقل رساندن غبار خروجی دودکش‌ها و همچنین غبار محیطی اقدام به نصب سیستم‌های فیلتراسیون با راندمان بالای ۹۹ درصد نموده است و با محوطه‌سازی و مدیریت خروجی‌ها میزان آلایندگی غبار این شرکت در حد پایین بوده و به‌صورت آنلاین نیز توسط دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد نظارت مستقیم قرار می‌گیرد علیرغم وجود سیستم آنلاین، هر ۳ ماه یک‌بار نیز به‌صورت پرتابل اندازه‌گیری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد و بهبود مستمر یکی از اهداف سازمان در این زمینه می‌باشد.


میزان درختکاری واحد شما چه میزان می‌باشد؟
این شرکت ۲۷ درصد از مساحت عرصه خود را به فضای سبز مشجر اختصاص داده است و جهت صرفه‌جویی در مصرف آب به‌صورت آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌گردد همچنین از خروجی تصفیه‌خانه پس از تصفیه کامل به نحو مطلوبی در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که درختکاری باعث بحران آب و از طرفی اکوسیستم منطقه را تغییر می‌دهد نظر شما چیست؟
با توجه به اینکه آبیاری فضای سبز شرکت به‌صورت کاملا مدیریت‌شده و توسط آب‌های بازیافتی و به‌صورت قطره‌ای آبیاری می‌گردد نقش چندانی در بحران آب ندارد از طرفی باعث تلطیف هوای محیط، بهبود اکوسیستم منطقه تاثیر در کنترل آلاینده‌ها و همچنین صداهای زیست‌محیطی دارد بسیار مفید ارزیابی می‌شود.


آلایندگی آب یکی از مسائل مهم این روزهای صنایع است. واحد شما چه میزان آب مصرف دارد؟ آیا مصرف آب به‌صورت سیکل بسته است؟ میزان بخارآب چه میزان است؟ آیا شما سیستم تصفیه فاضلاب دارید؟
سیمان ارومیه فاقد آلاینده‌های آب می‌باشد و برای مدیریت بهینه مصرف آب اقدامات مفیدی از قبیل ایجاد سیکل بسته، آبیاری تحت‌فشار و استفاده از آب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه فاضلاب انجام داده است روند کاهشی چندساله مصرف آب در این مجموعه نشان می‌دهد این اقدامات اثربخش بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا