گفت و گو محیط زیستگفت‌وگوهای اختصاصی نشریه توسعه سبز

در گفت‌وگو با مدیرعامل سیمان داراب مطرح شد: سیمان داراب با رویکرد رعایت تمامی الزامات قانونی و مقررات ‌ زیست محیطی

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و رزومه و سمت خود را در این مجموعه بفرمایید.
حمیدرضا متقاعدی هستم.
کارشناس ارشد مدیریت، با گرایش منابع انسانی
از سال ۱۳۹۰ عضو هیئت‌مدیره شرکت سیمان داراب هستم و در حال حاضر، ۵ سال می‌شود که با اعتماد سهامداران محترم، به‌عنوان مدیرعامل و عضو موظف هیئت‌مدیره، در این شرکت مشغول به فعالیت هستم.


شرکت خود را از نظر محیط‌زیستی معرفی نمایید.
شرکت سیمان داراب در راستای خط‌مشی زیست‌محیطی خود و همچنین عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، با رویکرد رعایت تمامی الزامات قانونی و مقررات ملی و حتی قوانین بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست، با تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در این حوزه، توانسته است در کنار بررسی انتظارات تمامی ذینفعان و برآورد ظرفیت‌های داخلی و نقاط قابل‌بهبود سازمانی خود، اقدام به تدوین استراتژی و تهیه برنامه عملیاتی به‌منظور تحقق استراتژی‌های مرتبط با حفاظت از محیط‌زیست نماید.
ما با نظارت و پایش بر چگونگی اجرای فرآیندهای تعریف شده، کفایت و اثربخشی اقدامات مدیریتی، فنی و مهندسی طرح‌ریزی‌شده را به‌صورت مستمر تحت کنترل و بررسی قرار می‌دهیم.


یکی از معضلات این روزهای صنعت، آلایندگی هواست. مورد و میزان گازهای آلاینده واحد شما چه میزان است و چه راهکارهایی در این زمینه اتخاذ کرده‌اید.
از آنجایی که فرآیند تولید سیمان، سبب تولید و انتشار ذرات معلق و همچنین آلاینده‌های گازی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود و از طرف دیگر حمل‌ونقل و تردد وسایل نقلیه موتوری و کارکرد ماشین‌آلات سنگین نیز از دیگر عوامل آلاینده‌های هوا در این صنعت می‌باشد، براساس استانداردهای زیست‌محیطی موجود در صنایع کشور و الزامات قانونی این حوزه، شرکت سیمان داراب اندازه‌گیری‌های طرح خود اظهاری در پایش آلودگی محیط‌زیست را به‌صورت فصلی و در موعد مقرر توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست و تحت نظارت کارشناسان محترم آن مجموعه انجام می‌دهد و روند تجزیه‌وتحلیل نتایج چند سال گذشته تا به امروز، موید این نکته است که تمامی پارامترهای اندازه‌گیری شده مطابق استانداردهای موجود می‌باشد.
علاوه بر بهبود شرایط بهره‌برداری و حذف مازوت از سبد سوخت کارخانه، اقدامات فنی و مهندسی پیشگیرانه‌ای برای تمامی تجهیزات غبارگیر اعم از الکتروفیلتر و بگ‌فیلترها، توسط عوامل فنی ذی‌ربط برنامه‌ریزی و به‌صورت مستمر در حال پایش می‌باشد.


صنعت سیمان مشکل گردوغبار نیز دارد راهکار شما در این زمینه را بیان نمایید؟
متاسفانه در صنعت سیمان تولید و انتشار گردوغبار ناشی از فرآیندهای موجود، در قالب فعالیت‌هایی نظیر معدن‌کاوی و استخراج سنگ‌های معدنی، حمل‌ونقل، خردایش، آسیاب نمودن، اختلاط، فرآیند پخت و انتقال محصول اولیه (کلینکر) و تولید سیمان گریزناپذیر بوده و شرکت سیمان داراب علاوه بر بهبود شرایط بهره‌برداری، با استفاده از ژئوشیمی معدن و تنظیم مواد اولیه و سرویس و نگهداری تجهیزات غبارگیری، توانسته است تا حدود زیادی میزان ذرات معلق خروجی از دودکش اصلی و سایر الکتروفیلترهای خود را کاهش داده و با اضافه نمودن یک دستگاه الکتروفیلتر جدید در دپارتمان پخت، علاوه بر حمایت از متخصصان و سازندگان داخلی، گامی جدی در راستای حفاظت از محیط‌زیست و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود برداشته است.


وضعیت درختکاری کارخانه چگونه است؟
ایجاد فضای سبز در کارخانه و محیط پیرامون آن به دو صورت درختکاری و چمن‌کاری به وسعت ۸۰ هکتار برنامه‎ریزی و اجرا شده است. درختکاری درون کارخانه شامل درخت‌های مثمر و غیرمثمر و درختکاری پیرامون کارخانه، تنها منحصر به درختان غیرمثمر می‌باشد.
مطابق یکی از طرح‌های منحصربه‌فرد و قدیمی در شرکت سیمان داراب، هر یک از کارکنان، دارای یک اصله درخت هستند که در بدو استخدام، توسط خود پرسنل غرس شده و توسط واحد فضای سبز، نگهداری و آبیاری می‌‎شود.
حاصل این ابتکار، وجود منطقه‌ای سرسبز از درختان است که هرکدام بنام یکی از پرسنل این شرکت به یادگار مانده و فضای خاطره‌انگیزی را فراهم آورده است.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که درختکاری باعث بحران آب و از طرف دیگر اکوسیستم منطقه را تغییر می‌دهد. نظر شما چیست؟
ایجاد فضای سبز برای هر مجتمع صنعتی جزء الزامات قانونی و ملاحظات زیست‌محیطی می‌باشد ولی طراحی و اجرای فضای سبز باید به‌صورت کارشناسی و منطبق بر جغرافیای منطقه و گونه‌های بومی آن منطقه باشد.
در شرکت سیمان داراب با توجه به جغرافیای استقرار و مشکلات ناشی از کمبود آب در طراحی و واکاری مجدد فضای سبز، تمامی آیتم‌های مورد نیاز در نظر گرفته شده و علاوه بر آن با اجرا و بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه بهداشتی، خروجی این طرح نیز به آبیاری بخشی از فضای سبز کارخانه اختصاص یافته است.


آلایندگی آب یکی از مشکلات این روزهای صنایع است. واحد شما چه میزان آب مصرف دارد؟ آیا مصرف آب به‌صورت سیکل بسته است؟ میزان بخارآب چه مقدار است؟ آیا شما سیستم تصفیه فاضلاب دارید؟
میزان مصرف آب در کارخانه سیمان داراب، ۱۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است که ۲ مترمکعب از این میزان، در طول هر شبانه‌روز، تبخیر می‌شود.
برای مواردی از قبیل مصارف بهداشتی پرسنل و اسپری آب در خط تولید، مصرف آب به‌صورت سیکل باز بوده و در مواردی نظیر سیستم خنک‌کننده تجهیزات خط تولید، مصرف آب به‌صورت سیکل بسته می‌باشد.
همچنین این کارخانه از سیستم تصفیه‌خانه بهداشتی بی‌هوازی به روش ایم هاف تانک‌های محلی برخوردار است.



کارخانه‌های سیمانی معمولا دارای معادن هستند و تغییرات ظاهری و اکوسیستمی از مشکلاتی است که معادن برای طبیعت ایجاد می‌کند نظر خود را در این مورد و معادن زیرمجموعه سیمان داراب بیان نمایید؟
برداشت از معادن به هر صورتی که انجام شود، حتی اگر در بازه استاندارد و با روش‌های اصولی این کار انجام شود، قطعا تاثیرات مستقیم غیرقابل اجتنابی بر اکوسیستم دارد.
در مورد معادن مواد اولیه سیمان که معادن روباز محسوب می‌شوند، راهکار جامع و علمی دقیقی به‌جز پر کردن دوباره فضاهای برداشت شده تا امروز ارائه نشده که به دلیل موانع اقتصادی و عدم وجود متریال جایگزین، عملی نیست.
در شرکت سیمان داراب به دلیل برخورداری از مزایایی از قبیل غنای بالای معدن در سطوح بالایی زمین، با روش پخش کردن عمق در سطح، تلاش کرده‌ایم در بازه زمانی میان‌مدت، این تاثیرات کنترل شده و کاهش یابد.

واحد شما در منطقه حفاظت شده محیط‌زیستی یا نزدیکی آن واقع شده است؟ در مورد حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟
کارخانه سیمان داراب در دشتی با قدمت زیاد، موسوم به دشت داراب واقع شده که البته جزء مناطق حفاظت شده محسوب نمی‌شود.
لکن با توجه به قدمت این دشت، سیمان داراب در راستای عمل مسئولیت‌های اجتماعی خود، به‌صورت داوطلبانه مذاکراتی با اداره محیط‌زیست شهرستان داراب در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی این دشت انجام داده است و قرار است با نظر تخصصی و کارشناسی مراجع ذیصلاح و با در نظر گرفتن امکانات و بضاعت این شرکت، نسبت به حمایت از یک‌گونه جانوری و یک‌گونه گیاهی مربوط به زیست‌بوم منطقه استقرار کارخانه، اقدام شود.


این روزها شاهد هستیم که بسیاری از صنایع از تکنولوژی‌های فنی و جدید استفاده می‌کنند که سازگار با محیط‌زیست است. شرایط سیمان داراب در این مورد چگونه است؟
یکی از افتخارات سیمان داراب که به‌عنوان یک اصل در این شرکت مورد پذیرش همه سطوح سازمانی قرار گرفته است، اصل یادگیری مستمر به‌عنوان یک سازمان یادگیرنده است.
استفاده از دانش روز و بهره‌گیری از تجارب موفق، یک رویکرد جاری و ساری در سیمان داراب محسوب می‌شود و لذا این شرکت با تکیه بر دانش بومی و متخصصان خود، از تکنولوژی روز عقب نبوده و سعی شده نهایت بهره‌گیری از دستاوردهای جدید انجام شود.
در راستای محیط‌زیست و انرژی، می‌توانم به مواردی اشاره کنم که البته همه تلاش‌ها و فعالیت‌های همکاران من در بخش‌های فنی کارخانه را پوشش نمی‌دهد:

  • اجرای پروژه کاهش غبار برگشتی و بهینه‌سازی سیکلون‌ها که موجب کاهش ۶۰ واحدی مصرف انرژی در خط تولید شده است.
  • اجرای پروژه حذف مازوت از سبد سوخت کارخانه با استفاده از دانش بومی و مشاوره شرکت‌های داخلی که ماحصل آن چرخه دستاوردها و منافع قابل‌توجه برای کارخانه، جامعه و دولت می‌باشد.
  • بهینه‌سازی یونیت‌های هیدرولیک و کاهش چشمگیر میزان روغن مصرفی و نشتی‌ روغن در خط تولید
  • جایگزینی الواتور بجای ایرلیفت که به سهم خود منجر به کاهش غبار و کاهش انرژی مصرفی ‌شده است.
  • طراحی و نصب روتاری فیستر در بخش سنگ‌شکن که نقش بسزایی که تنظیم مواد و کاهش مصرف انرژی دارد.
  • طراحی و پیگیری به‌منظور راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در مجاورت کارخانه که قطعاً دستاوردهای بسیاری در حوزه مصرف انرژی برای کارخانه و جامعه خواهد داشت.
  • استفاده از لامپ‌های LED بجای لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف در همه بخش‌ها و ساختمان‌های کارخانه
    با تشکر از وقتی‌که در اختیار نشریه توسعه سبز قراردادید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا